Is het heelal eeuwig?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
erotisi
8 jaar geleden
Voor het uiteindelijke lot van het heelal zijn er drie gangbare theorieën: Big Rip - soms ook Big Chill genoemd - en minder waarschijnlijk Big Crunch of nog Warmtedood. De reden waarom Big Rip nu als meest waarschijnlijk geldt, is, dat uit de huidige waarnemingen de uitdijing van het heelal overheerst op de samentrekking door de zwaartekracht en op de toename van de entropie.https://nl.wikipedia.org/wiki/Uiteindelijk_lot_van_het_heelal
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik dacht dat de Big Chill iets anders is dan de Big Rip. Bij de Big Chill blijft alles wel bestaan, maar komen alle processen tot stilstand doordat er geen temperatuurverschillen meer zijn. Alles is voor eeuwig bevroren. Bij de Big Rip wordt alles uiteengerukt, uiteindelijk zelfs atomen en subatomaire deeltjes.
erotisi
8 jaar geleden
Ja dat klopt denk ik wel. Maar als alles uiteengerukt is zal dan de temperatuur ook niet 0K zijn zonder temperatuurverschillen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het is hoe je het bekijkt. Ik denk van wel, want er kan niet niks zijn (vind ik)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zal je onstoffelijke geest dan in de eeuwigheid blijven bestaan ? Wat "geweest" is kan je dan toch niet meer weg denken?
Zal "tijd" eeuwig bestaan?
erotisi
8 jaar geleden
In de zin dat met de oerknal ook tijd en ruimte zijn ontstaan en beide niet lijken te verdwijnen met een big rip al worden ook die uiteengerukt, maar verdwijnen lijken ze niet, dus is het heelal eeuwig......?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel eeuwig maar niet oneindig.
Cryofiel
8 jaar geleden
Als je iets, of de gevolgen/invloed van dat iets, niet kunt waarnemen, mag je niet zeggen dat het bestaat.

Antwoorden (1)

Algemeen nemen astronomen al tientallen jaren aan dat het heelal ongeveer 15 miljard jaar geleden ontstaan is uit de "Big Bang", de grote oerknal. Sindsdien dijt alle materie alsmaar verder uit elkaar.

Al evenlang worstelen sterrekundigen met de vraag of dat zo zal blijven doorgaan of dat de expansie op een bepaald ogenblik zal ophouden en het heelal daarna opnieuw zou inkrimpen.

Onderzoekers van het JPL, een lab van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA, zouden nu aanwijzingen hebben gevonden voor een eeuwig uitdijend heelal.

Ze deden dat door het bestuderen van "donkere energie" in het heelal. Die zou drie vierde van alle energie uitmaken. Ze konden de hoeveelheid bereiken op basis van het licht van erg verre sterrenstelsels dat omgebogen zou zijn door de Abell 1689, een grote cluster van sterrenstelsels tussenin. Die zou werken als een soort "vergrootglas".

Volgens JPL zal de materie in het heelal dus voor altijd uit elkaar blijven vliegen tot er ten slotte een dood en ijskoud gebied overblijft. De temperatuur daarvan zou liggen rond het absolute nulpunt, dat berekend is op -273,15 graden Celsius of nul Kelvin.
fremar
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Zou je dat dode en ijskoude gebied nog een heelal kunnen noemen, maw het is toch eeuwig? Of is het na zo'n 35 miljard jaar het einde van het heelal en is het heelal dus eindig?
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat je beschrijft is ongeveer de Big Rip. Vanuit elk praktisch oogpunt is er na de Big Rip geen heelal meer. https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Rip
erotisi
8 jaar geleden
Of juist de big Chill, gezien de 0K https://nl.wikipedia.org/wiki/Big_Chill
niko
8 jaar geleden
Cryofiel,als alles koud en donker is,na de big chil of big rip,hoe noem je dat dan wat er is, als je het geen heelal meer noemt?
Cryofiel
8 jaar geleden
Iets dat niet waarneembaar is, dat geen waarneembare effecten heeft, en dat geen waarneembare gevolgen heeft - daarvan mag je niet zeggen dat het bestaat.
Cryofiel
8 jaar geleden
Leuk stuk. Maar wat heeft dat met de vraag of met deze discussie te maken?