Waarom wordt de speciale techniek van het golfballetje niet overal toegepast?

Zag laatst een stukje op t.v. over de ontwikkeling van het golfballetje, pas toe er kleine kuiltjes in de buitenkant van het balletje werden gemaakt, ging plotseling het balletje veel verder.
Het balletje * dreef * als het ware op een luchtlaagje rondom het balletje, dat ontstaat door de kuiltjes in het oppervlak.
Nu we dit weten waarom wordt dit principe niet toegepast bij b.v. auto's, boten, vliegtuigen ?
Minder lucht/water weerstand betekent minder energie verbruik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag eddijst.

Het beste antwoord

Dat is inderdaad 'vreemd'.
http://www.youtube.com/watch?v=BWWe8j3-Vs4&feature=related
Als ik 't even afrond, heb je zo'n 10% minder verbruik als je golfbalputjes op je auto doet.

Toegevoegd na 10 uur:
Voor vleugels (even onvertaald):
"The reason we do not see dimples on other shapes, like wings, is that these particular forms of boundary layer trips only work well on a blunt body like a sphere or a cylinder. The most dominant form of drag on these kinds of shapes is caused by pressure, as we have seen throughout this discussion. More streamlined shapes like the airfoils used on wings are dominated by a different kind of drag called skin friction drag. These streamlined bodies, like that pictured above, have a teardrop shape that creates a much more gradual adverse pressure gradient. This less severe gradient promotes attached flow much further along the body that eliminates flow separation, or at least delays it until very near the trailing edge. The resulting wake is therefore very small and generates very little pressure drag.

However, there do exist other types of devices commonly used on wings that create a similar effect to the dimples used on golf balls. Though these wing devices also create turbulence in order to delay flow separation, the purpose is not to decrease drag but to increase lift. One of the most popular of these devices is the vortex generator."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon in de wasstraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de het prachtige filmpje, ik ben dus nog niet zo gek er zijn er meer, wel een ongelooflijk resultaat, 11 % meer kilometers met de auto met de putjes!wat zou dat een brandstof besparen als alle auto's zo waren.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (6)

Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat het balletje rond is. Deze 'vliegt' heel anders door de lucht dan een voorwerp als een auto of vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wou eerlijk gezegd in de auto ook niet op een kussentje lucht komen te rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een leuke vraag. In het Engels heten die putjes 'dimples'.
Ze zijn aan het experimenteren met die putjes op racewagens. Met vooralsnog hele goede resultaten. De vraag is of deze techniek zal worden toegelaten binnen de F1 racerij, want die hebben strenge regels.
Hier een heel lang Engelstalig artikel daarover:
AWM
13 jaar geleden
Tja ...goeie vraag ! mare... stel je je eigen auto eens voor vol met die putjes, rij vervolgens eens door een flinke modderpoel heen, laat hem even opdrogen, en probeer je auto daarna maar eens te wassen !
Ik denk dat je putjes na 1 wasbeurt zult vervloeken en een beetje meer brandstofverbruik graag op de koop toe neemt !
Met een boot idem dito trouwens.
Dat vliegtuig ........daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze techniek word in de toekomst WEL toegepast. Ik weet dat er ontwikkelingen zijn in de trand van een soort plakfolie met putjes om de aerodynamica te verbeteren.
Dit word reeds toegepast in bepaalde takken van autosport.
Mee eens dat als dit zo'n goede verbetering is, dat deze ontwikkeling niet sneller komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel toevallig hebben ze het op een auto getest met Mythbusters, zelfs toen ze meer dan 100Kg aan klei op de auto plakte, ging de auto efficiënter rijden. Het cosmetische effect lijdt er echter wel onder.

De reden waarom je het niet op een vliegtuig zou kunnen toepassen, zou vermoedelijk alleen werken op de romp maar niet op de vleugels. Gezien het vliegtuig afhankelijk is van lucht wat sneller aan één kant van de vleugel langs moet om te kunnen vliegen. (Wat me overigens veel doet denken aan de schubben van een vis)

Het effect in water is weer een heel ander verhaal. Ik heb ooit eens gehoord dat je de regels van aerodynamica onder water praktisch gezien kan delen door 10. Dat zou betekenen dat de kuiltjes die onder water zitten op de boot kleiner zouden moeten zijn dan de kuiltjes die boven water zitten. Dan zit je met een boot ook nog met het probleem dat de vorm van de boot verdacht veel lijkt op dat van een vleugel, die door het water snijdt.

Daarbij hebben de kuiltjes een sterker effect wanneer een golfbal een met een bepaalde snelheid roteert. Dit is vrij lastig te realiseren met een voertuig.