waarom hebben sommige vogels zulke rare namen??

bijvoorbeeld:
de gote burgemeester
jan van gent
fjiftjaf
pestvogel

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.9K
Reddie
10 jaar geleden
Vogels (en andere zaken) krijgen een unieke klank/letter-combinatie.
Daar is niets raars aan.
Waarom heet een tafel een tafel, een stoel een stoel.
Over rare naam gesproken, wat dacht je van mkmarijnkras.

Antwoorden (2)

Er zijn al veel namen in gebruik, daarom krijgen vogels vreemde rare namen, die worden bedacht naar aanleiding van hun uiterlijk, gedrag, of geluid dat ze maken. Soms ook een combinatie daarvan, of zoals bij de jan van gent, door de persoon die de vogel voor het eerst gezien denkt te hebben, dan geeft die persoon zijn of haar eigen naam aan de vogel. Nog meer vreemde namen vind je in de link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pestvogels zijn russisch/scandinavische vogels die bij strenge winters wel eens massaal het land binnen komen om hier bessen en rozenbottels te gaan eten. Misschien is dat enkele keren overeen gekomen met ziekteuitbraken met de tyfus veroorzaakt door kleerluis als waarschijnlijke kandidaat. Ik kan me voorstellen dat mensen tijdens strenge winters gewoon alle kleren aandeden die ze hadden, zodat het een goede tijd voor de kleerluizen en de tyfus was. Pest wordt nogal eens gebruikt om gewoon een plaag of ziekte aan te duiden.
De grote burgemeester is bijna zo groot als een mantelmeeuw, dus de naam is waarschijnlijk omdat hij de baas lijkt van soortgelijke veel kleinere meeuwen. De bijna even grote zilvermeeuw is hier pas in het begin van de twintigste eeuw gekomen de grote burgemeester was dus vroeger een zeldzame enorme witte meeuw tussen grote groepen witte stormmeeuwen, drieteenmeeuwen en kokmeeuwen (dit is wel pure speculatie).
De tjiftjaf kan je met zijn tjif tjaf geluid helemaal gek maken als je het eenmaal hoort, net zoals de koekoek. De Jan van Gent is een vogel van de open zee, die je vooral in de buurt van het kanaal vindt. De naam komt sterk overeen met het Engelse gannet, dus jan van Gent lijkt me een zeemansverbastering van gannet.

In de bron wat eigenreklame met wat willekeurige passerende fietsers op het Vondelpark en een zeer vasthoudende tjiftjaf in de boom.