Kan niet, maar je kunt wel onderwerpen hebben lopen simultaan, net zoals die chinese bordjes op een stokje draaiende houden...

Een mens heeft maar een gedachte tegelijk en tussen de gedachten door is het stil, gedachtenloos...

Denken dan is de focus van je bewustzijn op gedachten gefixeerd...
Focus is brandpunt en in zo´n systeem heb je altijd maar één focus...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

denken als in welke zin? Iets te binnen schieten? (dan denk ik vaak maar aan één ding. tenzij ik twee dingen vergeten ben)

en denken als ik "even weg dromen"..

In dat geval denk ik nu aan een fruitmand met allemaal fruit erin. De fruitmand staat op een tafel.
Dus dan denk ik al aan heel wat dingen.

Telt dat? ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedoel je echt bewust nadenken over moeilijke dingen of dingen tegelijk doen waarbij je na moet denken? Ik ben momenteel aan het nadenken wat ik als antwoord ga typen terwijl ik ook luister naar wat een collega tegen iemand anders zegt, dus dan denk je inprincipe wel na over meerdere dingen tegelijk. Ik ben ook blind aan het typen wat dus neer komt op 3 dingen waar ik over na moet denken nu op dit moment. Ik denk dus ja het kan, maar het hangt af van je definitie of je het daarmee eens kan zijn..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Echt precies tegelijk gaat niet. Maar wel steeds kort na elkaar wisselen waardoor het lijkt alsof je aan twee dingen denkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat heeft niets meer denken te maken.Op die manier kun je aan twintig dingen tegelijk denken: vb. een chirurg die zowel bloeddruk, hartslag, bloedingen , verbindingen, assistenten enz moet coordineren, een kok die twintig couverts moet klaarmaken.neen dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Echt gelijktijdig aan twee dingen denken kan niet. Je kunt wel twee dingen gelijktijdig doen. Bijv. naar je collega's luisteren en op goeivraag een vraag stellen. Wil je het gesprek goed volgen en de vraag goed stellen, dan moet je je bij toerbeurt op een van beide focussen. Het maken van typefouten of fouten in de constructie van zinnen, komt vaak doordat je afgeleid was. Een gesprek kun je over het algemeen best volgen als je gedachten af en toe afdwalen. Door ervaring, kun je delen die je gemist hebt zelf invullen en als er in het gesprek iets interessants wordt gezegd, wordt je geprikkeld om te luisteren. Dus de essentie van het gesprek krijg je over het algemeen ook wel mee als je maar half luistert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tuurlijk ik denk aan mijn vriendin die toevallig nog op stage is ook. maar twee apparte dingen zoals je vader in spanje of je broer in leeuwarden nee, altijd na elkaar heel snel maar nooit te gelijk anders krijg je je vader in leeuwarden en je broer in spanje?? beetje raar denk ik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee volgens mij kan dat niet. Je denkt altijd maar aan een ding te gelijk. Als je iets te binnen schiet, dan ben je ook prompt het andere even kwijt. En moet je weer nadenken over wat je net zat te denken..

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik twee dingen tegelijk kon denken in ieder geval. Wel vlak na elkaar dingen denken. Denken is dus iets wat serieel gebeurt.. en niet parallel.