Over het algemeen bedoelt men daarmee slimme computerprogramma's die gezichtsuitdrukkingen kunnen interpreteren door middel van training met filmpjes en ik meen ook wel eens iets gelezen te hebben over een dergelijk systeem dat werkt met stemopnames en dus uit stemgeluid en manier van spreken bepaalde emoties zou kunnen afleiden. Er wordt bijvoorbeeld onderzoek gedaan in samenwerking met autofabrikanten naar een emotiedetector voor in de auto: een camera gericht op de bestuurder en een computersysteem dat die beelden analyseert, om dan te kunnen waarschuwen als de bestuurder tekenen vertoont van vermoeidheid of te hoge irritatie. Een voorbeeld van die toepassing kun je vinden in het artikel waarnaar ik verwijs in Bron 1.

Ik heb alleen geen idee of dat ook maar iets te maken heeft met het apparaat uit de afbeelding en of dat überhaupt een werkend apparaat is of niet. Het lijkt een apparaat te zijn dat dateert van vóór de ontwikkeling van de technieken zoals ik die hierboven beschrijf, en ook de gebruikte spelling wijst daarop. Als je vertelt waar die afbeelding vandaan komt, kunnen we je daar wellicht méér over vertellen (via google image search kom ik namelijk ook niets verder).

Een techniek die wel al langer bestaat is de polygraaf, ook wel leugendetector genoemd. In feite is emotie, of meer correct: opwinding (arousal) ook het enige wat zo'n ding meet, en is de naam leugendetector onjuist. Met een polygraaf wordt door middel van diverse banden en sensors bij een persoon de bloeddruk, hartslagfrequentie, ademhaling en huidweerstand gemeten tijdens het stellen van bepaalde vragen. De gedachte daarachter is dat mensen die een leugen vertellen bang zijn om betrapt te worden en dus meer fysieke arousal (opwinding is eigenlijk niet een hele goede vertaling, je zou ook kunnen spreken van een verhoogde alertheid, nervositeit of spanning) zullen tonen. In werkelijkheid kunnen er natuurlijk veel meer redenen zijn waarom iemand zo kan reageren dan alleen het vertellen van een leugen (bijvoorbeeld de afkeer of angst van een valse beschuldiging) en registreert zo'n ding elke verhoogde emotie of onwillekeurige reactie van spanning in iemands lijf. Ook een polygraaf of leugendetector zou je daarom een emotiedetector kunnen noemen.