hoe motiveer ik mezelf en hoe kan ik weer positief denken over het leven?

nou ben ik niet van plan om zelfmoord te plegen ofzo maar ik heb nog al een negatieve blik op de wereld.
ik heb bijvoorbeeld echt een hekel aan amerika en het kapitalistische systeem.
ik kan er niks positiefs over vinden wat het negatieve kan bedekken.
de manier hoe we met de dieren/aarde omgaan kan me echt woedend maken.
ik heb zo'n afkeer van de manier waarop de westerse wereld zich manifesteert en heel veel dingen uitbuit.
ik hoop bijvoorbeeld ook dat er in europa/amerika rellen en natuurrampen gaan komen.
niet omdat dat voor mij nou zoveel beter is maar wel het idee dat de westerse wereld eens flink hard op zijn kop krijgt.

ik wil wel positief denken over de wereld maar in vergelijking met het negatieve komt het naar mijn mening gewoon te kort.

is dit te veranderen?
wat moet ik doen om positief na te denken en het positieve vam de wereld te zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Ik ben gestopt met het nieuws te volgen, daar word je alleen maar depri van. Af en toe lees ik eens voorpagina van de krant, maar verder niks. Ik voel mij een stuk gelukkiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je had dit als antwoord moeten geven dan kreeg je van mij een dikke plus!
Kimath
13 jaar geleden
Ik heb het uitgebreid en nu als antwoord geplaatst. Ik tikte dit eerst van gsm, nu zit ik bij de pc, typt wat makkelijker :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk kimath, doe ik ook niet meer zo heftig, terwijl ik in een vrij heftig land woon!!
KennisDelen
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, ik hoef niet elke dag te weten wat er aan de andere kant van de wereld gebeurt

Antwoorden (12)

Er zijn altijd twee kanten waarmee je een probleem kunt benaderen. Niet alles is slecht en niet alles is goed. Het gaat dus niet op dat er niks positiefs te vinden is aan het kapitalistische systeem. Er is altijd wel iets goed- of niet.
Ik bekijk de dingen meestal ook op zo'n negatieve manier, maar mijn docent NASK leerde me op verschillende manieren tegen problemen op te kijken. Ik denk dat het helpt als je er met iemand over praat, en als je positief wil denken, denk over het leven. Denk er dan maar aan dat het een wonder is, een lot uit de loterij dat je leeft, maar bij de meeste mensen moet er eerst iets vervelends gebeuren voor ze beseffen hoe goed ze het hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ je mooi verwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke + voor je laatste zin.
Geloof in het goede van mensen, onderhoud ook je sociale contacten. Ga eens op vakantie naar een warm land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er gebeuren inderdaad ook vreselijke dingen in de wereld. En het nieuws daar wordt je ook niet echt vrolijk van. Probeer het in ieder geval eerst wat dichterbij te zoeken. Kijk wat jij zelf in je eigen omgeving kan verbeteren en/of doe er iets mee. Dat kan jou al een positiever gevoel geven. Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je wat ik denk - en dat is puur een gok -, ik denk dat je teveel achter TV en computer zit. Klopt dat? Fijn. Wees eerlijk, de beelden die je krijgt te zien zijn niet vaak vrolijk. Vergeet ook niet dat de media geilen op HOT, SHOCKING NEWS. Het wordt het onderwerp van de dag. Domme mensen op straat die alleen maar achter de TV zitten praten elkaar na, en weten altijd wel een 'kwade macht' te vinden die achter de ellende zit. De Arabieren. De Joden. De Amerikanen. Ze praten elkaar na en denken dat de informatie en beelden via TV en computer alleszeggend zijn, de waarheid. Wees slim. Koop eens een goede krant, bijvoorbeeld 'De Morgen' - Nee, dus niet de Telegraaf - en laat je zo informeren over het wel en wee in de wereld. Laat je niet eenzijdig beinvloeden zoals de snelle media dat proberen te doen. Kijk niet naar gewelddadige programma's of scheldprogramma's. Allemaal rommel waar je niet blij van wordt. En kijk naar heel kleine dingetjes die je zelf kunt doen om de aarde een beetje mooier te maken. En, zou jij jezelf als persoon willen tegenkomen? Ik niet. Zo'n zwartkijker wil ik liever mijden. Je kunt zelf ook je leven wat meer kleuren, hoor. Probeer ook te relativeren.Aan sommige dingen kun je gewoon niets of nauwelijks iets doen. Leg je daar dan bij neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zit erg gevangen in jezelf. Zodanig dat je zelf negatief WILT zijn. Hierin voel jij je het meest veilig en beschermt. En juist die bescherming weerhoudt je om anders te gaan denken.
Moet er schuldigen zijn, moet er gestraft worden, en vooral moet er met vingers gewezen worden op hetgeen wat niet goed gaat?

Wil je vrij zijn en niet meer gevangen, dan moet je meer in je hart kijken en minder naar buiten toe. Werkelijke vrijheid ligt in jezelf. Werkelijke vrijheid kan je niet bij een ander krijgen of in de buitenwereld.

Veel lief voor jezelf, laat je hart los en wees open en eerlijk tegen jezelf. Wordt zacht van binnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je niet laten lijden door alle negatieve berichten,gewoon tegen de stroom in je eigen koers varen.
Probeer zoveel mogelijk positief te denken.

Het leven is een prachtig geschenk. Het is een catalogus waaruit je ervaringen kiest.

Voor je het weet is het voorbij en hoe ouder je bent,hoe
sneller het gaat.
When you're young,time flies when you're having fun.
When you're old,time flies,whether you are having fun
or not.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Waar!
Ik ben gestopt met het nieuws te volgen, daar word je alleen maar depri van. Af en toe lees ik eens voorpagina van de krant, maar verder niks. Ik voel mij een stuk gelukkiger.

Geniet van je vrienden en familie in de buurt. Ga een wandeling maken en kijken hoe mooi de natuur wel niet is. Zet de tv uit, ga een goed boek lezen, zoek een leuke hobby.
Alles kan, als het maar afleid van het nieuws op tv en internet en dergelijke.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ klopT
Misschien zie je alles te zwart wit, je kan niet vechten tegen een wereld die jij omschrijft in je eentje, ik begrijp je situatie is ook heel erg triest wat voor puinhoop WIJ er van gemaakt hebben.

Maar daarom mag je niet de hoop verliezen en bij de pakken neer gaan zitten, makkelijk op te denken/zeggen ik hoop dat er rampen gebeuren in Europa/Amerika om hun straf te krijgen. Helaas verbeter je jezelf en jou positie in de wereld er ook niet mee, je moet proberen om de wereld met andere ogen te zien en je kan je zelf helpen om het goede voorbeeld te geven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jazeker is dit te veranderen maar waardóór is het te veranderen:

Door je aan te leren zo naar de problemen te kijken of over te denken, dat je je er goed bij voelt. Het is de kracht om niet negatiever te denken dan strikt noodzakelijk is. Problemen zijn te danken aan de irrationele denkstijl. Cognitieve psychologie is daar een zeer goed hulpmiddel voor, gevolgd door de Rationeel Emotieve Theorie. Cognitieve activiteiten vinden in het onderbewustzijn plaats zoals denken, fantaseren, mijmeren, piekeren, herinneringen etc.

Rampdenken: hier wordt de fout gemaakt om problemen als afschuwelijk en verschrikkelijk te ervaren, met als gevolg een heftige emotionele reactie. We reageren uitermate heftig op dit soort woorden ze zijn als het ware direct gekoppeld aan heftige specifieke emoties, los van de ernst van de situatie. Een tweede gevolg is nivellering van emoties. D.w.z. dat de context van een heftige buitenstaande emotie afgevlakt wordt en geprojecteerd en opgetrokken wordt op de emotie van de (banale) situatie.

hoe kan je dit veranderen?
door op zoek te gaan naar professionele hulp! zoal je on leze vinden de cognitieve activiteiten vinden in het onderbewustzijn plaats, of je wil of niet hier heb je geen invloed op. alle tips en adviezen die je krijgt om hier mee om te gaan zullen dus wel logisch zijn, maar niet uitvoerbaar!!!

Bij een depressie wordt gezocht naar de schemata, die ten grondslag liggen aan depressieve opvattingen van de cliënt over de wereld, de toekomst en zichzelf. Door de depressieve interpretaties van de cliënt te toetsen aan de realiteit en aan de logica, stellen cognitief therapeuten de schemata - de vooronderstellingen waar de depressieve cliënt (meestal impliciet van uitgaat) - ter discussie en stimuleren zij de cliënt om zijn denkfouten te analyseren.

bij de link nog (veel) meer info.

heel veel succes en geluk gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ben je niet een negatief maar realistisch.
Het Kapitalistisch systeem is wellicht niet het beste systeem. Waar winst moet gemaakt worden,worden soms normen en waarden overboord gekieperd.
We moeten dit onder ogen durven zien.
Maar persoonlijk leef ik liever hier, het is nog altijd het beste werelddeel om te leven,wel ten koste van het arme zuiden ,daar ben ik me van bewust,en is een realiteit.
Misschien is politiek iets voor jou dan kan je op het terrein veranderingen doorvoeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt al veel tips gekregen. Als je daar nog niet echt in vindt wat je zoekt EN je je dit nu opeens sterk realiseert heb je misschien last van een soort winterdepressie.
Daardoor voel je je neerslachtiger dan normaal en wees eerlijk, zo vrolijk is het nieuws ook niet.

Als het dat is: veel naar buiten en bewegen en accepteren dat de scherpste kantjes eraf zullen gaan als de terassen weer open kunnen (en dus het nieuws nu maar even mijden)
13 jaar geleden
Vaak is het zo dat, als je negatief bent, dat je kwaad bent. Kwaad op die idioten die de wereld verzieken met dat kapitalistische systeem en waar je ook nog eens zelf deel van uit maakt. Je zou het liefste willen dat de hele wereld gestraft werd, inclusief jijzelf, voor het wangedrag op allerlei gebied. Als je onder je kwaadheid kan kijken voel je verdriet. Ik vermoed dat je eigenlijk enorm verdrietig bent. Je ziet het lijden van mensen en dieren en voelt je totaal hulpeloos, wat kan je doen? Het is zoveel?Ik zou in ieder geval doen wat de anderen aangeven, wees je ervan bewust dat je via t.v. en p.c vrijwel alleen negatieve informatie krijgt. Dat iemand altijd vriendelijk en behulpzaam is niet in het nieuws komt, het verkoopt niet. Dat iemand die een seriemoordenaar is, wel in het nieuws komt, dat verkoopt, dat is nieuws. Je focused je teveel op het negatieve en dat ben je zo gewend dat je haast niet anders meer kan. Daar ben je getraind door het veel te doen. Het is als een pedicure, op laatst denk ze dat er alleen mensen bestaan met slechte voeten want ze ziet niet anders. Train jezelf te focussen op iets wat mooi is. Een bloem, een kleur, een blije lach van iemand, een vriendelijk woord, een mooi voetbalschot en leer je hersenen weer opmerkzaam te zijn voor goede, fijne mooie dingen. Dat gaat eerst heel geforceerd en voelt als onecht maar hou vol and expect a miracle :-) Intussen kan je je aansluiten bij een groep je aanspreekt en die bezig is met het verbeteren van de wereld. Dan doe je daadwerkelijk iets. Mij helpt het om me te bedenken dat ik, als ik mij niet ook op goede, mooie dingen, mensen richt, en ik dus negatief word, dat ik dan de ellende in de wereld groter maak. Dat wil ik niet. En jij volgens mij ook niet. Het is je onmacht die vernietigen wil. Het is je kracht die ten goede veranderen wil.
Ik wens je een morgen een dag met zeker 5 mooie dingen ;-))