Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn kleuren een emotie?

Iemand zei een keer dat kleuren een emotie waren, dat het alleen grijstinten waren en dat iedereen het anders ziet. Is dit waar? ( sorry ik heb echt geen idee in welke categorie dit hoort )

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
524

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, een blinde kent geen kleur. Die kent echt wel emotie.

Kleur is een eigenschap van licht. Hoe meer licht, hoe meer kleur. Licht kan wel emotie oproepen. Zonlicht kan je wel voelen. De meeste mensen worden daar dan weer wel blij van. Maar dat is dan gevolg en oorzaak omdraaien.
Zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende karakters en ook zoveel verschillende momenten.
Het is een ingewikkeld samenspel van allerlei factoren. Die laten zich niet zomaar in hokjes indelen.
Je kunt er wel rekening mee houden. Als je een kleur heel mooi vind dan kan je daar heel emotioneel van worden en ook blij.
Er wordt wel een symboliek gekoppeld aan kleuren.
Door bloemen in bepaalde kleuren cadeau te doen, "kleur" je een bepaalde boodschap.
Rood is passie en wit is onvoorwaardelijke liefde bijvoorbeeld. Geel wordt uitgelegd als jaloezie, maar zelf vind ik het meer zonnig. Is erg leuk om dat eens op te zoeken wat voor verschillende uitleg er aan gegeven wordt. Heb er wel ooit een boekje over gelezen, maar weet niet meer wat dat was.

Kleuren kunnen dus ook gebruikt worden om een emotie op te roepen. Maar of dat lukt? Als het een leuke gever is en de boodschap is welkom. Ja, dan zal het zeker wel lukken. De ontvanger hoeft dan helemaal niet koud of gevoelloos te zijn.
Als voorbeeld: Een vervelende stalker die het mooiste meisje van de klas een bos rode rozen komt brengen...
Denk de rest er zelf maar even bij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

kleuren zijn geen emotie, maar kunnen wel een emotie oproepen bij mensen.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Nee. Je kunt wel je emoties uiten door bepaalde kleuren te gebruiken.

Kleur en emotie hebben met elkaar te maken, kleur beinvloedt onze emoties.
Vanaf onze geboortedag is er al een associatie met kleur.


Kleur is een primaire levensbehoefte.
Kleur roept reacties op en is een heel bepalende factor voor de indruk die u bij anderen achter laat; kleur roept gevoelens op
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, in zwart-wit zouden we 't ook prima doen hoor. Kleur een primaire levensbehoefte noemen vind ik veel te ver gaan.
Nou IkHartjeJou, als ik met mijn bosje binnenkom dan proef ik elke keer weer emotie! Of dat met 'n boeket brandnetels óók zo zou zijn, betwijfel ik. Ja dus....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding