Hoe herken je een oxidator en een reductor?

Ik weet zelf al dat een reductor elektronen afstaat en een oxidator ze opneemt, alleen als je bijvoorbeeld Zink laat reageren met Loodnitraat. Zink= Zn -> staat elekrtonen af dus is een reductor: Zn -> Zn2+ + 2e-
Maar hoe weet je dan wat de oxidator is? Pb2+ of NO3^1-?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (1)

In het door jou genoemde geval: lood is een 'edeler' metaal dan zink, dus verdrijft het de zinkionen uit zijn zout. Zink + Loodnitraat --> Lood + Zinknitraat. De zuurrest (NO3--) blijft gelijk; dus die heeft niet gereageerd; Lood wel, want de eerdere loodionen (Pb + of Pb++, afhankelijk of het zout PbNO3 of Pb(NO3)2 was), hebben wel gereageerd en zijn nu 'neutraal geladen' ofwel loodatomen (geen neutrale ionen, die bestaan niet). De loodionen waren hier dus de oxidator (heeft elektronen opgenomen) en het zink was de reductor (heeft elektronen afgestaan).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus als bijvoorbeeld Lood reageert met Kopernitraat is Koper de oxidator omdat nitraat niet reageert? Hoe weet je dan dat nitraat niet reageert?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier is koper edeler dan lood, dus zullen koper en lood onderling elektronen uitwisselen. Met de nitraationen (NO3 -) gebeurt niets. koper is in dat geval inderdaad de oxidator en nu is lood de reductor. zie de bron https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdringingsreeks. als het nitraat zou hebben gereageerd, zou dat over gegaan zijn in bij voorbeeld nitriet, maar dat gebeurt niet.