even een onderzoekje: (voor wat het waard is:))
AMSTERDAM - Computerspelletjes waarmee mensen hun hersenen zouden kunnen trainen, hebben niet of nauwelijks effect op de werking van het menselijk brein. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Britse wetenschappers.
© ANPMensen die vaak populaire 'braintraining'-spelletjes op de computer spelen, halen weliswaar steeds hogere scores. Maar dat komt vooral door oefening en niet omdat hun hersenen anders of beter gaan werken.

Dat concluderen onderzoekers van de Medical Research Council’s Cognition and Brain Sciences Unit in Cambridge na een onderzoek onder 11.000 proefpersonen.

Zelf denk ik dat het wel helpt om regelmatig puzzeltjes ed te doen, kwaad kan het zeker niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ik zelf heb brain training gedaan en het hielp met de reactiesnelheid op bepaalde rekentechnieken, voor mij dan. ik kon bijvoorbeeld 8x7 in minder dan een halve seconde berekenen, waar sommige mensen toch wel problemen mee hebben.

ik zelf stel Sight training voor, dat helpt met hand-oog coordinatie en dat helpt weer met dingen opvangen bijvoordbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het stimuleert de hersenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je hersenen actief te gebruiken worden ze niet lui.
Je reactie vermogen wordt verbeterd, je bent beter in staat te onthouden en daardoor bestaat de kans dat je minder snel dement word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ waard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel.
Het is voornamelijk voor de fun of als tijdverdrijf.
Je wordt beter in het spelletje dat je aan het doen bent, door te oefenen. Maar dit zegt nog niets over de verdere staat / verbetering van je hersenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een onderzoek geweest dat het je hersenen helemaal niet stimuleert oid. Je wordt alleen sneller in specifieke spellen en men denkt daarom dar je slimmer wordt.
Zie voor meer info mijn bron.

Toegevoegd na 3 uur:
de zin: "en men denkt daarom dar je slimmer wordt." moet eigenlijk zijn: de speler ervaart dit als slimmer worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je een spelletje goed kunt en je haalt bijvoorbeeld een level dan geeft het je een goed gevoel. Daardoor gaan je hersenen dopamine aanmaken, wat jou weer stimuleert om het nog beter te doen.

Positief affect, zoals een prettig gevoel na beloning, blijkt een gunstige uitwerking te hebben op cognitieve prestaties. Volgens de theorie van Ashby speelt hierbij een circuit in de hersenen een rol waarbij dopamine wordt vrijgemaakt in de basale ganglia en vervolgens getransporteerd naar de frontale hersengebieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien word je er niet slimmer van.
Je hersenen worden er niet groter van.
Maar als je voldoende afwisselt dan wordt je brein wel gestimuleerd om eens met andere dingen bezig te zijn.

Het is net als met het lezen van boeken:
Je steekt er wat van op, je krijgt een extra stukje ervaring, het is leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slimheid is niet gerelateerd aan de grote/gewicht van je hersenen.
Het is hetzelfde als bijvoorbeeld traplopen. Als je 4 hoog woont, zonder lift, dan heb je na verloop van tijd een prima conditie als het gaat om traplopen. Voor de rest kun je een kruk zijn en een beroerde conditie hebben, maar traplopen (tot 4 hoog) kun je wel als de beste.

Zo is het ook met je hersenen, als je vaak een bepaald spelletje speelt, dan word je daar erg goed in. Wat dus niets wil zeggen over andere dingen waarvoor je die hersenen nodig hebt.