Op plastic flessen staan recycling driehoekjes met nummertjes erin. Wat betekent dit?

Mijn zwager beweert dat een fles met een 1 in de driehoek niet hervuld mag worden, omdat er anders kankerverwekkende stoffen vrij komen. Wat betekent dit voor een normaal huishouden? Moet ik uitkijken voor kankerverwekkende stoffen als ik hem zelf hervul met bijvoorbeeld bessensap of iets anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

In onderstaande link staat het aangegeven.

Afvalmanagement

Hoogwaardig plastic recyclen behoort tot afvalmanagement. Het wordt gezien als het laten terugkeren van gebruikte kunststoffen in nieuwe producten en toepassingen. Vele soorten plastic producten zijn na gebruik uitstekend geschikt voor recycling. Veelal wordt het terug gebracht tot grondstof dat direct toepasbaar voor de productie van nieuwe producten. Enerzijds wordt het gebruikte plastic op deze manier geen afval, anderzijds wordt gebruik van nieuwe ruwe grondstoffen hierdoor aanzienlijk verminderd. Het resultaat van al onze activiteiten is een aanzienlijke bevordering voor het milieu.

Recyclingtekens

Op bijna alle plastic producten en verpakkingen staat een van de onderstaande tekens met de nummers 1 tot en met 7. Deze nummering geeft aan om welk soort plastic het gaat. Bijna alle soorten plastic die u dagelijks in het gebruik tegen komt zijn geschikt voor een vorm van recycling.

PET - Poly Ethylene Terephthalate Drinkflessen en verpakkingsfolies

HDPE - High Density Poly Ethylene Verpakkingsfolies, flessen en jerry cans

PVC - Poly Vinyl Chloride Verpakkingsfolies en compacte varianten zoals kunststof kozijnen en buizen

LDPE - Low Density Poly Ethylene Verpakkingsfolies van diverse producten

PP - Poly Propylene Big bags en productie-uitval van diverse producten

PS - Poly Styrene Bloempotten, trays en klerenhangers

Overig Verder zijn er nog allerlei technische en niet technische kunststoffen die niet behoren tot de reguliere stroom van plastic recycling.

Toegevoegd na 1 minuut:
PET is nr 1
HDPE is nr 2
PVC is nr 3
LDPE is nr 4
PP is nr 5
PS is nr 6
Overig is nr 7
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bordex Packaging maakt o.a. gebruik van polypropyleen (PP), polystyreen (PS), polyethyleen tereftalaat (PET), APET en CPET. Op onze verpakkingen staat een symbool, waaraan u het soort kunststof kunt herkennen. Het symbool bestaat uit drie pijltjes in een driehoek met daarin een cijfer. Om welk materiaal het gaat ziet u in het overzicht.

Toegevoegd na 2 minuten:
De 1 betekent dus gewoon dat het een PET-fles is..
12 jaar geleden
Het kan 2 dingen zijn.

- Een percentage: dat geeft aan hoeveel procent gemaakt is van gerecycled materiaal.

- Een nummer dat aangeeft welk soort kunststof het betreft.

Ik denk dat het dat onderste is.

Een 1 betekent polyethyleentereftalaat (PET). Is gewoon een pet flesje dus.
Conclusie: je zwager ***t uit z'n nek :P