. Hij is een van de belangrijkste natuurkundigen uit de geschiedenis. Hij is vooral bekend geworden vanwege zijn relativiteitstheorie. Dat is een hele ingewikkelde natuurkundige theorie.

De theorieën van Einstein zijn een beschrijving van ruimte en tijd en zwaartekracht. De Algemene Relativiteitstheorie stelt dat de gevolgen van een versnelling niet af hangen van de oorzaak van de versnelling (zelfs niet als dat de zwaartekracht is). Hieruit volgt onder andere dat zwaartekracht licht af doet buigen en de tijd kan vertragen, en dat zwarte gaten kunnen bestaan. Heel ingewikkeld dus. De formule waarmee Einstein bekend werd is E=mc2, misschien heb je daar wel eens van gehoord.

Einstein heeft in 1921 de Nobelprijs voor de natuurkunde gekregen. De Nobelprijs is een heel belangrijke prijs die wereldwijd wordt uitgereikt.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
klopt. Alleen alle andere Nobel-prijswinnaars kennen we niet. Die zochten geen publiciteit met andere beroemde mensen. Einstein ging om met Marylin Monroe, Charley Chaplin enz enz.
Ook is hij heel bekend geworden met spitsvondige opmerkingen, die nogsteeds ge-quote worden. Een heel bekende is: "Twee dingen zijn oneindig, het universum en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het niet zeker."
Omdat hij de bekendste wetenschapper van de twintigste eeuw is. Hij was de bedenker van de relativiteitstheorie (waarmee hij ontdekte dat ruimte en tijd geen vaststaande dingen zijn) en wordt beschouwd als vader van de kwantummechanica. We kennen hem van veel theorieën en formules, en filosofische standpunten. Einstein heeft de wetenschap ver vooruit geholpen.
Amadea
8 jaar geleden
De hierboven gegeven antwoorden zijn op zich juist maar verklaren niet waarom Einstein ook buiten de wetenschappelijke wereld zo veel roem vergaarde. Je kunt heel wat wetenschappers bedenken die ook grootse prestaties hebben verricht maar wiens naam weinigen kennen en wiens gezicht door niemand herkend zou worden. Neem bijvoorbeeld Watson en Crick, de ontdekkers van de dna structuur. Dat Einstein zo beroemd is geworden heeft vooral te maken met het feit dat hij werd gezien als degene die na de eerste wereldoorlog, die voor grote verwarring had gezorgd, nieuwe orde scheen te scheppen in het universum. Bovendien viel hij op door eenvoud, beminnelijkheid en humor en toonde hij zich sociaal bewogen en bevlogen op terreinen als pacifisme, persoonlijke vrijheid en internationaal denken. Juist deze zaken maakten hem naast zijn onovertroffen wetenschappelijke werk, beroemd buiten wetenschappelijke kring.