kun je stellen dat planten en bomen eigenlijk beginnen af te sterven gedurende de winter?

en dat het alleen komt doordat de lente weer op tijd komt dat het leven weer terugkeert? Of is er een veel langere winterperiode nodig om een afsterfproces op te starten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Bomen en planten houden een soort van "winterslaap" en bewaren hun energie voor de lente en zomer én herfst om weer nieuwe vruchten en bladeren te maken. Als hun energie "op" is, dan begint de hele cyclus weer van voren af aan.

Je kan dus niet stellen dat ze afsterven. Als bomen en planten afsterven, komen ze niet terug in al deze jaargetijden. Maar sterven dus daadwerkelijk af en zullen andere organismen gebruik maken van dit afstervingsproces zoals paddestoelen en insecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, de bladeren krijgen te weinig energie van de zon en ze vallen af. In de lente heeft de boom wel weer genoeg energie en dan komen ze er weer aan. Bij mensen kun je het haar ook knippen, en groeit het er ook weer aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet de goede uitdrukking, want in de lente bloeien ze weer op. Misschien kun je spreken van een sabbatical?