Waar komt de uitspraak vandaan "ze kunnen niet eens het weer voorspellen, hoe weten ze dan ... "?

Deze uitspraak komt vaak voor bij "discussies" rondom natuurkunde, astronomie, quantum mechanica enz.
Er is dan bijna altijd wel iemand (komt ook geregeld hier voor op GV) dat iemand zegt: "hoe weet je nou dat dat zo is? Ze kunnen niet eens het weer voorspellen!"

Het komt vanuit veelal de hoek van het geloof (religie), maar zeker niet altijd (wil niemand voor hetbeen schoppen hiermee). Maar het lijkt wel alsof er ook een gemeenschappelijke bron is geweest.
Is er iemand die weet of deze gemeenschappelijke bron er is en zo ja, wat die bron dan is?

Voetnoot:
Men kan het weer al erg goed voorspellen, zelfs heel gedetailleerd. Alleen is de rekentijd daarvoor weken en dat is gewoon te lang voor de weersverwachting van over 2 dagen... Dus vanwege snelheid doet men een voorspelling, maar als het moet, kan men het zeer accuraat voorspellen (dus alleen niet binnen de gestelde tijd).

8 jaar geleden

Antwoorden (1)

De uitspraak is afkomstig uit een Nederlandse spreekwoord. Het betekent dat als iemand niet in staat is om iets eenvoudigs te doen, zoals het weer voorspellen, hoe kunnen ze dan iets moeilijkers doen?
Bronnen:
4 maanden geleden
Thecis
4 maanden geleden
Maar het weer voorspellen is helemaal niet eenvoudig....