Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom verandert de brekingsindex van water als je er suiker bij toevoegt?

ik heb een proef gedaan voor school en mijn conclussie is dat de brekingsindex van water verandert als je er suiker aan toevoegt. nu moet ik nog uitleggen waarom. heeft iemand een goede uitleg??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat de suiker er volledig in oplost en daarom van invloed is op de brekingsindex.
Je voegt 2 stoffen samen en maakt dus eigenlijk een nieuw product namelijk suikerwater.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mijn leraar zei het volgende over licht en ik denk dat het relevant is.

Licht bestaat uit fotonen die zich in een golfbeweging voortzetten (elektromagnetisch spectrum) zodra een foton een molecuul tegenkomt, wordt deze geabsorbeerd. Dat kost tijd en daarom is de lichtsnelheid ook niet altijd c. Hieruit valt af te leiden (ik weet niet precies hoe) dat er een brekingsindex is. Aangezien er suiker moleculen in jouw oplossing zitten, zullen deze moleculen ook tijd innemen.

Mischien dat de groote van de moleculen ook nog invloed heeft op de brekingsindex... Maar dat valt uit te zoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lichtsnelheid is altijd c. Het is namelijk een constante. Een foton zal nooit langzamer gaan dan de lichtsnelheid. Tijdens het botsen met andere atomen kan een foton van richting veranderen. Z'n baan is dus niet meer rechtlijnig en lijkt vertraagd uit een stof te komen.
Brekingsindex hangt af van de stof waar het licht doorheen gaat.
"Puur water" is anders als "Water met opgeloste suiker".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een beetje kort: de dichtheid wordt groter;
wat langer: omdat het suiker oplost in het water meng je een vaste stof met een vloeibare stof, hierdoor wordt het water dichter, het (suiker)water laat minder licht door en daarom verandert de brekingsindex
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een veranderde brekingsindex betekent niet dat er minder licht doorgelaten wordt: het betekent dat als het licht het oppervlak onder een bepaalde (niet loodrechte) hoek raakt dat het licht onder een iets andere hoek door het water verder gaat.
Verder is oplossen geen mengen maar gewoon oplossen.
Het gaat niet om de soortelijke dichtheid maar om de Optische dichtheid!

Dit veranderd door het toevoegen van suiker.
Suikerwater is optisch dichter dan 'puur' water. Het licht zal bij breking meer naar het normaal toebuigen wanneer het van lucht naar vloeistof gaat dan 'puur' water.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding