Wat gebeurt er met een windmolen als deze niet draait en de anderen wel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Die niet draait staat gewoon stil.

Antwoorden (1)

Er is niet altijd een even grote vraag naar elektriciteit. Zo zal er op een zaterdag of een zondag minder elektriciteit verbruikt worden dan op een weekdag. Nog een voorbeeld is dat er meer elektriciteit verbruikt wordt als iedereen na het werk thuiskomt en begint te koken, het licht aandoet enz. Op de momenten dat er niet zoveel elektriciteit verbruikt wordt en het niet nodig is om alle windmolens te laten draaien, zal men er enkele stoppen. Dus de molen is dan gewoon in rust.

De tweede reden waarom een windmolen kan stilstaan, is dat men onderhoudswerkzaamheden uitvoert aan de windmolen. Hierbij gaat men in de molen zelf kijken of alles nog correct werkt, de smering nog goed is enz.

Ook de wind speelt een rol waarom de windmolens soms niet draaien. Zo kan een windmolen niet draaien als het zeer stil waait, maar ook als het te hard waait. De windmolen draait vanaf een windsnelheid van 3,5 meter per seconde. Deze snelheid noemt men de 'cut-in speed' of inschakelsnelheid. Vanaf een windsnelheid van 25 meter per seconde (de cut-out speed) zal de windmolen uitgeschakeld worden. Als men de windmolen bij hogere snelheden laat draaien, zal hij stuk gaan. Je moet wel weten dat dit gemiddelde snelheden zijn en dat ze afhankelijk zijn van de windmolen.

https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/11954/Waarom-draaien-niet-alle-windmolens
erotisi