Een zekering bevat een gekalibreerde draad die doorsmelt bij overbelasting of kortsluiting. Die draad is van koper, zilver of een koperlegering.
Die draad zit in een keramiek (steatiet), glas of kunststof naargelang de toepassing.
Doordat bij het doorbranden een vonk ontstaat gaat men meestal zand toevoegen om die vonk te blussen.
Er zijn verschillende types zekeringen TT, T, M, F en FF waarbij TT voor supertraag (0,1 - 1 sec) staat en FF (< 1ms) voor super snel.
Dit is zo gedefinieerd volgens de tijd die nodig is om 10 keer de nominale stroom te onderbreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een zekering zit een klein zilveren draadje. Boven een bepaalde stroomsterkte wordt dit draadje zo heet dat het smelt. De stop slaat dan door: de stroom wordt verbroken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er veel elektrische stroom door iets loopt, dan gaat dat stuk. Dit komt omdat stroom warmte veroorzaakt en het ding zal dus doorbranden. En als iets stuk is, kost het geld. Waar gaat het stuk ? : op de zwakste plaats en dat is waar de weerstand het grootst is. Daarom zou je graag hebben dat -als er eens een keer teveel stroom door een toestel zou gaan (bijvoorbeeld door je TV)- je zelf kiest waar dat het stuk gaat. Liever vlak voor je TV dan in je TV want dan moet je immers geen nieuwe TV kopen. Je zorgt dus zelf voor een zwakke plaats : de zekering. Als er dus eens teveel stroom komt, dan brandt je zekering door en niet je TV.
Soms zijn er kleine zekering in gebouwd in het toestel zelf en deze hebben een metaaldraadje dat echt doorbrandt. Daarnaast zijn er ook zekeringen in de centrale elektriciteitskast; deze branden niet door, maar springen vanzelf af wanneer er teveel stroom is.