Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je een koolmonoxide vergiftiging voorkomen door een raam open te zetten?

Stel je cv ketel staat op een aparte afgesloten kamer en twee meter van de ketel staat een raam een klein beetje open (zeg 3 cm). Als er dan CO vrijkomt hoe groot is dan de kans dat de CO langs het raam naar buiten gaat, of dat het door de deurspleten toch nog ontsnapt naar binnen?

Of is daar niets over te zeggen omdat dat geheel afhankelijk is van de positie van het raam en de wind? Of werkt zoiets altijd als een soort afzuigkap?

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je je hele leven het 'bovenlicht' [dat kleine raampje] boven de buitendeur of het raam open zet of laat, kan je niets gebeuren. Ik had altijd in de keuken, waar de geiser hing, het raampje open en nu nog [terwijl ik inmiddels een combiketel heb] zorg ik dat er altijd een 'bovenlicht' open staat. Je wilt niet weten hoeveel mensen alles altijd potdicht hebben en misschien 5 minuten per dag even de kamer luchten 's morgens vroeg of 's avonds laat. Gevaarlijk hoor en zo onnodig.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

CO is het product wat er ontstaat bij onvolledige verbranding. Ofwel, er is te weinig zuurstof aanwezig om CO2 te vormen.

Bij het openzetten van een raam zorg je er voor dat er voldoende zuurstof aanwezig is. Dus krijg je volledige verbranding van gas in H2O en CO2.

het CO gas wat al aanwezig is, zal gewoon weg diffunderen (weg gelucht worden) naar buiten toe. CO is dus niet zo heel stabiel in de lucht en zal uiteindelijk verder reageren naar CO2 met de aanwezige zuurstof.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat betreft het raam. Als er wind voorbij waait, werkt het als een afzuigkap (net zoals een waterstraalpomp). Er zal wat lucht (met daarin het CO) naar buiten gezogen worden. Zal natuurlijk niet zo werken als met een zuurkast, maar het effect is daar wel.

Toegevoegd na 2 uur:
N.a.v. de link die Erotisi heeft toegeveogd in een reactie:

Het gaat hier om goed onderhouden CV installaties. Zoals Mullog dat inderdaad aankaart, zal dit een waarschijnlijk een probleem zijn met de aansluitingen (piping e.d.).

Het idee is dat een moderne CV installatie luchtdicht is naar de woning toe en alleen maar (via een dubbelwandige buis) in direct contact staat met de buitenlucht.

Echter, als dit niet goed wordt aangelegd, en er lekkages zijn, kunnen er verbrandingsgassen in de woning vrij komen. Als de dakdoorvoer dan ook nog eens een beetje verstopt zit (door wat dan ook, bijvoorbeeld isolatierestmateriaal omdat de pijp door de isolatie heen is geduwd) krijg je dus dat de CV lucht vanuit de woning gaat gebruiken en daar ook de verbrandingsgassen loost. Er is door de opstelling te weinig circualtie en je krijgt CO gas wat de woning in komt.

Een open raam zal hierbij helpen om een en ander kwijt te raken, maar het correct laten aanleggen van een CV is de hoofdzaak (al blijkt uit het artikel dat ook de vakmensen het niet goed doen).
(Lees meer...)
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
Het lijkt alsof het raam twee tegengestelde functies heeft. Enerzijds wordt er lucht uit de kamer gezogen en anderzijds komt er zuurstof in de kamer. Hoe kun je die twee effecten combineren? OF bedoel je dat de ene keer het raam zuigend en op het andere moment blazend werkt?
Thecis
10 jaar geleden
@erotisi
Afhankelijk van hoe de wind staat, zal het raam zuigend of blazend werken. Maar bedenk dat geen huis luchtdicht is. Als het zuigend werkt, zal er een onderdruk ontstaan die opgevuld wordt met lucht vanuit een andere plek in het huis.
Als het blazend werkt, ontstaat er een overdruk die door de rest van het huis gaat. Hoe je het ook went of keert, er ontstaat circulatie. En dat is de bottomline. Er moet circulatie in je huis zijn zodat er toevoer is van zuurstof en afvoer van de verbrandingsstoffen (CO2 of in geval van te weinig zuurstof, CO).
Over het algemeen ontstaat er een zuiging, tenzij de wind direct op het raamopening staat (maar dat lijkt me evident). Wat ik me nu ook bedenk is dat de meeste CV installaties een (half) gesloten systeem zijn. De hele verbrandingskamer is afgesloten en komt alleen via de pijp (die dubbelwandig is) in aanraking met de buitenlucht. Dus de eventuele CO die ontstaat komt niet in de ruimte er omheen terecht (bijvoorbeeld een zolderkamer) maar komt direct in de buitenlucht terecht. Dus terugkomend op je initiele vraag, met het open zetten van een raam kan je een CO vergiftiging voorkomen ja. Meestal kom je CO vergifitigingen tegen bij CV ketels die defect zijn (omdat er een gat in zit of omdat iemand de kap er vanaf gehaald heeft) of bij die oudere geisers, waarbij je de vlam direct kan zien.
erotisi
10 jaar geleden
Ik stelde mijn oa nav het nieuws dat ook nieuwe cv gevaarlijk zijn: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/jaarlijks-doden-door-koolmonoxide-ook-bij-nieuwe-cvs Waardoor is mij niet precies duidelijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat van dat raam gaat niet op bij ketels met een gesloten systeem (wat tegenwoordig volgens mij de standaard is) want dan komt er helemaal geen lucht via het raam naar binnen maar via een verbinding met buiten. Als dan de afvoer niet goed aangesloten is kan het alsnog mis gaan. Het onderzoek waar erotisi het over heeft stelt dat de helft van de gevallen van CO vergiftiging ontstaat bij nieuwe ketels die ook nog een goed onderhouden zijn. De oorzaak zit hem meer in dat de bepijping (is dit Nederlands?) van het gebouw niet deugt of dat de ketel niet goed is aangesloten. Omdat je de onderzoeksresultaten helemaal buiten beschouwing laat en je antwoord daardoor niet klopt (-).
Thecis
10 jaar geleden
@mullog,
Jammer dat je een beoordeling doet op basis van extra informatie waar ik nog niet eens op heb kunnen reageren. Initieel was de vraag anders en ik heb nog niet de tijd gehad om het artikel van erotisi door te nemen. Daardoor kan het antwoord inderdaad niet goed zijn, maar dat is wel op basis van aanvullende informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien. Aan de andere kant vermeld je niet dat het tegenwoordig vrijwel allemaal gesloten systemen zijn. Dat had het antwoord een stuk korter gemaakt want het hele raam verhaal bestaat niet :-)
Thecis
10 jaar geleden
@Mullog,
2e alinea van mijn aanvulling:
Het idee is dat een moderne CV installatie luchtdicht is naar de woning toe en alleen maar (via een dubbelwandige buis) in direct contact staat met de buitenlucht. Alles daarvoor ging over de initiele vraag of een open raam kan voorkomen dat er CO vergiftiging optreedt. En ja, een open raam kan daar zeker voor helpen. Dus de vraag is mijn inziens correct beantwoord.
Daarna is een aanvulling op de vraag gekomen en daar heb ik verder nog op geantwoord. (sorry als ik wat "aanvallend overkom. Wellicht wat overcompensatie, maar ik ben het nu een heel aantal keer tegen gekomen dat mensen dingen aangeven die niet waar zijn of mij afrekenen op dingen die ik niet kon weten. En daar heb ik de beslissing in genomen dat niet altijd maar te accepteren. Dus niets persoonlijks naar jou toe :-) )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De minnetjes zijn van voor de aanvulling. Thecis ik vat dit niet persoonlijk op, ben gerust. Ik geef niet vaak minnen en licht dat dan altijd toe, iets wat meer minners zouden moeten doen. Verder kan ik je verzekeren dat GV af en toe irritant is. Ik heb volstrekt juiste antwoorden zien worden gekraakt waarbij volstrekt foute antwoorden werden opgehemeld. Af en toe frustrerend maar het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb je maar geplust :-)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing