Wat voor invloed heeft de vetcomponent op chocolade?

Mijn hypothese is:
Zonder vetcomponenten kan er geen chocolade gemaakt worden.

Maar weet iemand wat voor invloed de vetcomponent precies heeft op chocolade?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De vetcomponent in chocolade is de cacaoboter.
Velen vinden chocolade lekker smaken. De prettige ervaring bij het eten van chocolade komt doordat het smeltpunt van de cacaoboter (een belangrijk bestanddeel van chocolade) iets lager ligt dan de lichaamstemperatuur, waardoor het in de mond smelt.
Laat men de boter (vet) weg dan zal het "lekkere, smeuïge" effect van chocolade verdwenen zijn omdat o.a. het smeltpunt omhoog gaat.
Er kan theoretisch wel chocolade zonder vet gemaakt worden, want er zitten genoeg andere binders als melkpoeder en suiker in, maar het is niet meer verkoopbaar (niet lekker).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het geval van chocolade is vet de bindende factor. Het houdt de overige componenten bij elkaar. Technisch gezien.

Bij de smaaksensatie draagt het bij aan het filmende karakter, en de hardheid.