Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Sneller dan het licht?

Gebeurde de uitdijing na de oerknal sneller dan het licht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
499
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De oerknal is een theorie, waarover men alleen kan speculeren. Een echt antwoord is er, denk ik, niet. Men kan hooguit terugrekenen vanaf het moment dat men deze theorie ontwikkelde naar wat de oorsprong zou zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Snelheid is een verandering per tijdseenheid. In geval van de lichtsnelheid wordt daarmee een 'beweging' bedoelt, oftewel: deze verandering is van 'plaats'. En de plaats van een voorwerp is een punt in de ruimte. Het is net die ruimte die uitdijt. De snelheid waarmee de ruimte uitdijt is dus niet dezelfde als bijvoorbeeld de lichtsnelheid. Het zijn dus appelen met peren vergelijken. Het is net zoiets als vragen: gaat de tijd sneller dan het licht?
Vervalt Kalium-40 sneller dan het licht?
Groeit de wereldbevolking sneller dan het licht?
Is de processor in mijn computer sneller dan het licht? Al deze voorbeelden hebben wel een bepaalde snelheid, maar dat betekent niet dat de vragen zinnig (te beantwoorden) zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Met de Oerknal werd het heelal als een onvoorstelbare hete en compacte punt geboren. Toen het heelal net 10-34 ste seconde oud was (dat is een honderdste van een miljardste van een triljoenste van een triljoenste seconde) vond er een geweldige uitdijing plaats die we inflatie noemen. Tijdens deze inflatie dijde het heelal sneller dan het licht uit.
(Lees meer...)
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar als er geen licht was dan is er geen begrenzing door de constante van de lichtsnelheid lijkt mij. Mijn logica hoor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, maar de ruimte dijde sneller dan het licht uit. De materie en straling overschreed de lichtsnelheid niet.
Cryofiel
8 jaar geleden
Als er geen licht is kan de lichtsnelheid nog steeds de limiet zijn.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding