Hoe kan men zien of merken dat een matriaal zoals een naald wel of niet steriel is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Dat kun je niet aan de naald zelf zien. Een gesteriliseerde naald ziet er niet anders uit dan iedere andere naald. Je moet dus afgaan op de verpakking, is hij vacuüm verpakt , of gemarkeerd met een teken dat hij steriel is, dan kun je daar van uitgaan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
@Adrie88, ja dat is gevaarlijk. Gewoon niet doen.
Erna55
8 jaar geleden
Waarom wil je in je huid prikken ?
kierkegaard47
8 jaar geleden
Inderdaad. De enige uitzondering die ik zou weten is een roodgloeiende naald. Het lijkt me veilig om ervan uit te gaan dat die steriel is. Maar daar wil je waarschijnlijk weer niet mee in je huid gaan prikken ...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik gebruik voor het toedienen van insuline elke naald meermalen. Hij is na 1 keer gebruik niet meer steriel maar daar heb ik nooit problemen mee ondervonden. Naalden die door iemand anders gebruikt zijn zal ik nooit gebruiken.
De enige wijze om er zeker van te zijn dat een naald steriel is, is hem zelf (zien) steriliseren. Daarvoor zijn diverse eenvoudige methoden: kort in een vlam houden volstaat al (gloeien hoeft echt niet), maar je kunt de naald ook uitkoken in water met wat zout (daardoor ligt het kookpunt boven 100 graden. Ook zou je de naald in sterke alcohol kunnen bewaren, sterkedrank is al sterk genoeg.
Het probleem ligt er eerder bij, de naald steriel te houden. zodra je hem afveegt kun je er van uitgaan dat deze niet steriel meer is.

Overigens zijn er steriel gemaakte, steriel verpakte naalden in de handel. Koop je die via apotheek (zoals wij deden voorafgaand aan een reis naar India) dan kun je met vertrouwen aannemen dat ze steriel zijn, zo lang de verpakking intact is. In dit geval is het de leverancier plus verpakking die steriliteit waarborgt; aan de naalden zelf kun je niet zien of ze steriel zijn; wel kun je soms direct constateren dat ze NIET steriel kunnen zijn: roestige naalden bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nu valt mijn oog ook op je vraag hoe je het kunt merken: als je pech hebt loop je door een niet-steriele naald een ontsteking op (of erger) en dat zul je (helaas) wel merken. Dus gebruik NOOIT naalden die je om welke reden dan ook, niet vertrouwt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie dat ik mijn zin over roestige naalden en constateren dat iets niet steriel is, te dicht heb aangeplakt tegen het stukje over verpakte naalden; verpakte naalden die roestig waren, heb ik zelf nooit gezien dus je kunt ze met vertrouwen kopen.