bij een batterij, wat gebeurt er met de energie die weer aankomt op de minpool?

ik heb begrepen dat stroom van + naar - moet voordat het energie afleverd.

maar wat gebeurt er met de energie die dan weer in de minpool aankomt?
verdwijnt deze dan helemaal inclusief elke stofdeel? of komt de stof weer terug in de batterij maar dan zonder energie stoffen?

is energie uberhaut een stof?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Energie is geen stof, maar een natuurkundig begrip.
Een batterij "pompt" elektronen van de pluspool naar de minpool.
Als je een elektrische geleider (bijvoorbeeld een lamp) aansluit op de minpool en de pluspool, stromen de elektronen van de minpool (waar dus eigenlijk teveel elektronen zitten) via die geleider naar de pluspool (waar dus eigenlijk te weinig elektronen zitten) .
De batterij pompt ze dan weer van de pluspool naar de minpool.
In die lamp wekt die stroom door wrijving, zeg maar, warmte op. Die warmte noemen we (warmte)energie.
Door de hitte in de lamp gaat het dunne draadje gloeien, en zendt licht uit. Dat noemen we ook weer (licht)energie.

Vergelijk het met water. Bij de bron wordt het water omhoog gepompt. Als je de kraan open zet kan het water vanaf die hoogte via de waterleiding de kraan uit stromen. Het water uit de gootsteen wordt dan (na zuivering natuurlijk) weer omhoog gepompt.
Terwijl het water uit de kraan stroomt hoor je gespetter. Dat is ook weer (geluids)energie.
Reddie
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Elektronen gaan altijd van de minpool naar de pluspool. De stroom gaat van de pluspool naar de minpool.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry. Niet meteen goed gelezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bedankt voor dit uitgebreide en leerzame antwoord! echter vraag ik me nog wel af waarom er geen eindeloos werkende batterijen bestaan als dezelfde stroom die er bij de + eruit gaat bij de - er gewoon weer terug in gaat. je hebt bijvoorbeeld een kleine beek van paar meter lang die 30 graden afloopt van een heuvel met een watermolen, die al het water aan het einde van de beek terug aanvult aan het begin van de beek waardoor dus de watermolen eindeloos gratis draait (als er tenminste geen water veloren gaat) als stroom van batterijen ook altijd van + naar - moet om bijv een gloeilamp te laten branden, en deze stroom via de - de batterij weer binnenkomt, kan deze stroom toch gewoon nog een ronde maken, en dit rondje eindeloos kunnen doormaken?
of gaat/wordt er ergens stroom veloren/geconsumeerd?