Ik weet dat, 'uniforme beweging' en niet 'in rust zijn' de natuurlijke toestand der dingen is, maar waarom?

Het antwoord 1 is voor mij niet voldoende. Als ik een tennisbal een harde schop geef, dan verdwijnt hij in de ruime en vliegt hij misschien voor altijd door. Misschien moet je het gewoon aannemen.

Die schop is alleen nodig om de aantrekkingskracht van de aarde te overbruggen. Op een heel klein planeetje zou je hem zelfs de ruimte en de eeuwige beweging in kunnen gooien.

Ik heb de verklaring van Gallileo gelezen en die begrepen, maar die verklaring haalt bij mij niet de hendel over: als je een balletje van een schuin vlak laat rollen, dan neemt de snelheid toe, de versnelling is positief. Als je dezelfde bal met een zetje het schuine vlak opstuurt dan neemt de snelheid af (versnelling is negatief). Als de plank exact horizontaal, volkomen glad en ongelimiteerd groot is, dan is de versnelling 0 en zal de bal dus eeuwig voortbewegen in rechte lijn. Dit is het antwoord van Galilei aan Simplicio in de Dialogen en dat staat als zodanig recht tegenover de ideeen van Aristoteles. Verstandelijk ben ik hier wel mee eens, maar gevoelsmatig zie ik dat toch niet helemaal. Ik zit zefs met deze basale onderwerpen met hetzelfde gevoels al met quantumtheorie: ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. Wie trekt mij over de streep?
De gegeven antwoorden doen dat nog niet!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (2)

In rust zijn zou suggereren dat iets totaal niets uitvoerd. Wanneer bijvoorbeeld iets stil ligt op je bureau, lijkt het in rust maar voert het eigenlijk een uniforme beweging uit gezien het op een draaiende aarde zit, in een bewegend heelal etc.
Het heeft er dus mee te maken dat het net zo veel beweegt, met constante richting/snelheid, en dat dit allemaal relatief is ten opzichte van iets anders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt deze vraag op 2 manieren interpreteren:
Op moleculaire niveau:
Scheikundig staat niets stil (alleen in het absolute 0-nul, -273graden) wordt verondersteld dat moleculen stil komen te staan, de moleculen (bouwstenen) bewegen altijd in hun rooster, de manier waarop zij een vast voorwerp vormen.
Natuurkundig wordt wel eens gesteld dat een steady-state van krachten wordt gezien als 0.
Als je een tennisbal de ruimte in zou schoppen, werken er maar bizar weinig krachten op de tennisbal. De netto-krachten op de bal zijn 0, de wrijvingskracht is 0, en voor de voorstuwing wordt ook geen kracht gebruikt.

Dus ondanks dat er 'niets' gebeurd met de bal, blijft deze in beweging.