Is een wollen trui warmer dan van ander materiaal (katoenen of synthetische etc) ? Zo ja, waardoor komt dat?

Ik had vaak het idee dat een wollen trui warmer is dan een trui van ander materiaal gemaakt. Maar is dat ook zo, en waardoor komt dat?
Stel dus je hebt drie stoffen van elke 1 kilo. Dus een kilo wol, 1 kilo katoen en 1 kilo synthetisch en 1 kilo nog wat anders. Je maakt van elke kilo een trui is die wollen dan het warmst? Of is een mengsel nog beter? En waardoor komt het dus?

8 jaar geleden
11.9K
Ivana
8 jaar geleden
Wol houdt warme lucht vast tussen de pluizen. Je lichaamswarmte blijft dus bewaard. Maar wol isoleert ook beter dan andere stoffen, het kan dus ook beschermen tegen hitte. Synthetische stoffen missen deze kwaliteiten. Katoen is ook een natuurproduct, maar de structuur is anders dan van wol en daarom minder isolerend. Katoen neemt wel veel vocht op in verhouding tot de andere stoffen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt niet van het gewicht uitgaan ; dit zal een kindermaatje wollen trui, een damesmaat katoenen trui en een mega 12XL-fleecetrui opleveren ;-)

Het beste antwoord

Het gaat om de vezel. Wollen vezels zijn geschubd waardoor er relatief veel meer lucht tussen maar ook IN de vezels wordt vastgehouden. Synthetische vezels zijn altijd glad, al kun je het weefsel zelf wel opruwen en daardoor meer warmte laten vasthouden. Vergeleken met synthetische stoffen, voelt wol altijd alsof er een "kacheltje" ingebouwd is, zelfs in glad afgewerkte wol.
Ook kan wol meer vocht absorberen dan andere vezels, die hij makkelijk weer kan afstaan aan de omgeving. Daardoor blijft wol relatief "droog" aanvoelen, en is het in de winter warm maar in de zomer juist koel.
En dat dus allemaal door de unieke geschubde structuur van de wolvezel zelf, hoe je het garen verder ook verwerkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Plus!

Andere antwoorden (2)

Wol is warmer dan katoen en de wollen kleding verkleurt niet. Wol is namelijk een goede warmte isolator, vooral fijne wolsoorten. Wol reageert op je lichaamstemperatuur en houdt je warm als je het koud hebt.
fremar
8 jaar geleden
Waar het bij een trui (of ander kledingstuk) om gaat is dat er een laagje lucht om je lijf wordt vastgehouden. Het is vooral de lucht die goed isoleert/ de warmte slecht geleidt. Daardoor zal het dikste kledingstuk je het best warm houden. Weliswaar zijn wol en diverse andere vezels goede isolatoren, als er veel wind staat en het vriest zul je desondanks afkoelen en wel omdat de wind dat stilstaande luchtlaagje wegblaast.
Vandaar dat heel dichte vezels (goretex en zo) die vaak bovendien licht zijn, ook een zeer goede warmte-isolatie geven, juist als het koud en winderig is. Zou je een plastic pak aantrekken, dan is dat luchtdicht: het gehele laagje lucht kan niet worden ververst. je transpireert echter wel, de lucht in dat laagje wordt vochtiger en je zweet je een ongeluk! Wol is dus niet een van de beste materialen om je warm te houden, maar onder niet extreme omstandigheden wel een goede, en een van de prettigste.

Nog iets wat betreft de truien en materialen: sommige vezels zijn zelf hol (dus er zit lucht in de vezels zelf). Dat soort materialen isoleert daardoor beter dan vezels met een (tamelijk) massief karakter zoals zijde, wol en katoen. Dat kun je min of meer oplossen door dunne draadjes wol of katoen (enz.) samen te draaien (twijnen); vooral als dit losjes gebeurt gaat er toch meer lucht tussen de vezels zitten.

Bij dit alles ga ik uit van droge materialen: zodra je kleding (door) nat wordt vervalt het voordeel van het stilstaande luchtlaagje en gaat geleiding een grote rol spelen. Sommige kunststoffen zijn nu in het voordeel, daar zij geen water opnemen; wol en katoen doen dit wel.

Toegevoegd na 3 minuten:
In verband met het isolerende luchtlaagje zal het lichtste materiaal (minste gewicht per meter draad bij gelijke draaddikte) de beste, want dikste, trui opleveren (als je alleen kijkt naar gebreide materialen).
Uiteraard gaat het plastic pak het qua isolatie van alles winnen (ook uiterst licht) maar het draagcomfort zal zeer slecht zijn.