Waarom ruiken honden aan elkaars achterste?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekkere dieren hé. Brr .

Antwoorden (7)

Ze herkennen elkaars geurspoor
Zo weten ze in welk gebied welke hond de baas speelt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dàt is lekker als je hond bent! Snuffelen, verkennen, rangorde bepalen...snuffel snuffel.

Mensen geven elkaar een hand als ze elkaar ontmoeten. Hondjes gaan al snuffelend op verkenning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Jochem Meijer omdat god alle konten van alle honden heeft verwisseld en ze dus opzoek naar hun eigen kont zijn. Logisch toch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, dat verklaart het:p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha!!!
Iedere hond heeft geurklieren. Met name de anaalklieren spelen dus in het snuffelen aan de kont, een zeer belangrijke rol.

Deze geurklieren zijn vrijwel de bekenste klieren, en het komt regelmatig voor, dat honden hier last van krijgen in de vorm van onstekingen e.d. Deze klieren moeten met de hand uitgeknepen worden indien er klachten zijn.

Lekker verhaaltje weer, maar zo is het..

http://www.kcmaasenwaal.nl/Dierenkliniek.htm#Anaalklieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij probeert er achter te komen wat hij gisteren gegeten heeft hihi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
informatieuitwisseling.
door te snuffelen komt een hond veel aan de weet.
het geslacht en de sexuele status, de leeftijd en gezondheid van de andere hond, en mogelijk nog veel meer waar wij geen weet van hebben.
Rieneke1
13 jaar geleden
het heeft meerdere functies.

rangorde
een hond die zich makkelijk laat besnuffelen zal onderdaniger zijn (lager in rangorde staan) dan de 'snuffelaar' zelf.
een dominantie hond zal laten blijken dat hij dominant is door alle honden te besnuffelen.
een hond die dominant is zal zicht niet graag aan zijn achterste laten besnuffelen door een minder dominante hond. (sommige dominante honden staan het niet eens toe)

herkenning
kennen de honden elkaar dan kan het een teken zijn van herkenning door de geur want elke hond heeft zijn identiteit en geur. honden gaan van nature in eerste instantie uit op geur.

inschatten.
naast de hondenpoepert zitten anaalklieren. deze kunnen meer stof uitscheiden bij heftige emoties waardoor de geur hiervan sterker word. de mentale toestand is op deze manier in te schatten in dit geval.

voortplanting
de loopse teef is mega aantrekkelijk voor een reu. door te snuffelen kan de reu ruiken in welke periode van de loopsheid te teef zit
icm met het gedrag van de teef (laat ze het toe) zal dit uitlokken tot een reactie of bepaald gedrag (wel of geen poging tot paring)