hoe nemen planten waar? en hoe bewegen ze? en uitscheiden?

levensverschijnselen van planten zijn:
voeden: water uit de grond zuigen
voortplanten: stuifmeelverplaatsing
groei: langere wortels en bloemetjes
ademen: zuurstof uit de lucht halen
waarnemen: ........
bewegen:.... (door de wind?)
uitscheiden: .....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
10.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is de vraag nu precies?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe nemen planten waar. Hoe bewegen planten. Hoe scheiden planten uit

Antwoorden (3)

waarnemen : ze groeien richting de warmte/licht
bewegen : wind en naar het licht groeien
uitscheiden : ze nemen alleen voedingsstoffen op en ze scheiden zuurstof uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voeden; vergeet ook de vleesetende planten niet, en de planten die water in een kelk of bladoksel opvangen.
daar vallen weer vliegjes in, en dat voedzame soepje eten ze via het blad.

voortplanten: vergeet ook het vermeerderen niet, wat knollen en bollen doen.

waarnemen: planten kunnen ook feromonen afgeven, als ze aangevreten worden.
planten in de buurt vangen die op via het blad, en kunnen reageren door bitterder te worden.

bewegen: ook door afleggers te vormen, waarna de moederplant afsterft.
vergeet ook niet die rollende plant die je in westerns voorbij ziet rollen, familie van de roos van jericho meen ik?
Rieneke1
13 jaar geleden
Gedurende de evolutie hebben de planten zich als maar aangepast om te kunnen overleven.
Natuurlijke selectie en spontane mutaties hebben hier een grote rol in gespeeld.
Met hun bladeren ( Baldgroen) kunnen ze koolzuurgas opnemen en zuurstof uitstoten.
Hoe meer licht er voor de plant is, hoe korter zijn de cellen van de plant, hoe donkerder, hoe langer de cellen zijn, we noemen dat rekken naar het licht.
Indien een plant aan een kant licht staat en de achterkant donker, dan zal de plant aan de donkere kant langere cellen maken en aan de lichte kant kortere, hierdoor gaat de plant scheef groeien, of wel, naar het licht toe groeien.
Ook kunnen planten met elkaar communiceren door chemische signalen uit te zenden, hierdoor kunnen de planten de beschikbare ruimte verdelen, zonder elkaar in de weg te zitten.
Onder de grond gebeurt ongeveer het zelfde, als de wortels van verschillende planten elkaar naderen, gaan ze indien mogelijk elkaar uit de weg!
Volgens onderzoeken kunnen planten elkaar ook waarschuwen, tegen aantasting van vraatzuchtige insecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wát een helder en mooi,logisch antwoord.
Chapeau,Ed! een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je, mooie avatar heb je weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thx.
tussen school + huiswerk en sporten door en alles,tóch ff pauze. (heb pas volgende week herfstvakantie en dan dáárna gaan we in de klas dat profielwerkstuk maken over "De Paranormale Wereld" ,dus misschien kom ik dan weer met nog nieuwe vragen,k? hoop dan alléén dat het niet wéér z'ón Megadiscussie als toen over dat ouijabord wordt,want daar ben ik gewoon van teruggeschrokken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De messen worden geslepen!!!
Nee hoor, grapje, het is ook deels een spel.
En een ieder kan er ieder moment uit stappen.
Zonder gezichtsverlies.
Dat wordt nogal eens vergeten.
Zo 1 a 2 keer per maand loopt het een beetje uit de hand.
Het houdt je wel scherp en volhardend in je overtuiging.