Geeuwen, niezen, winden laten en boeren zijn ook manieren om spanningen die je opneemt uit je omgeving of door gebeurtenissen kwijt te raken. Het is dan een manier voor je lichaam om opruiming te houden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik heb ooit eens vernomen dat je hersenen verwarmen en een gaap-reactie daarop volgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens gaat gapen als er teveel kooldioxyde en te weinig zuurstof in zijn of haar bloed zit. Dit wordt door de hersenen gesignaleerd en vervolgens wordt de slaapreflex geactiveerd (dus ook als je niet moe bent). Tijdens het gapen haal je diep adem. Zo komt er ineens een flinke hoeveelheid zuurstof in je longen en vervolgens in je bloed. Veel mensen rekken zich uit tijdens het gapen. Ook dit heeft een functie, namelijk verbetering van de bloedcirculatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 Door vermoeidheid gaan we te oppervlakkig ademhalen. Hierdoor krijgen we te weinig zuurstof en te veel kooldioxide in ons bloed. Een geeuw zorgt niet alleen voor een gefoceerde inademing, om alzo het zuurstofniveau te verhogen, maar ook voor een fellere uitademing die een grotere hoeveelheid CO2 moet wegdrijven.

2 Geeuwen dient om ons lichaam wakker te houden, zodat we alert zijn. Men vermoed dat een lage zuurstofspanning in het bloed hierbij als trigger fungeert. Na een geeuw stijgen de hersenactiviteit en het aantal
bewegingen.

Daarom geeuw je vaak tijdens sporten, niet uit vermoeidheid, maar om extra lucht binnen te krijgen.

3 Communicatie. Als je geeuwt maak je al dan niet bewust duidelijk dat je aandacht verslapt.
Mensen zijn zo gevoelig voor dit signaal dat erover lezen al genoeg is om het geeuwen op te wekken. Dit heeft dan niets te maken met het feit dat de materie oninteressent en dus vervelend zou zijn, zoals men vaak denkt.

Geeuwen werkt aanstekelijk. Als je geeuwt omdat een ander geeuwt heb je een groot inlevingsvermogen.

Nog een oorzaak om te geeuwen: honger.

Het schijnt dat een foetus in de baarmoeder al begint te geeuwen omstreeks de twaalfde week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de meest populaire verklaring wordt een geeuw ingezet wanneer we behoefte hebben aan meer zuurstof. Wanneer we een ander zien gapen, krijgen we onbewust een signaal dat de toevoer van frisse lucht mogelijk niet optimaal is. Niemand wil een tekort aan zuurstof hebben, dus reageren we door ook te geeuwen. Gapen is als een soort lichaamstaal, het is dan een manier om de groep waartoe we behoren ervan te overtuigen dat het tijd is om te gaan rusten
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat hierboven genoemd is en ik heb een keer in een agenda van een vriendin zien staan dat het ook betekent dat je zin hebt in seks..
Maar dan zouden al die kinderen in mijn klas wel erg veel zin hebben in seks tijdens wiskunde.. ;)