kan een gebroken tegel van een mogelijke asbestvloer kwaad?

Ik ben uit eten geweest bij een griek in Duitsland. Mijn 3 maanden oude baby heb ik voor eventjes in de maxi cosi gelegd ivm het licht. Deze stond op de vloer. Toen haar dekentje oo de grond was gevallen, viel me op dat er een stuk uit de vloertegel was. Nu heb ik vehoord dat gebroken asbesttegels kwaad kunnen. Is dit nu ook het geval? Vooral omdat mijn dochtertje op een korte afstand lag. Ik kan sindsdien niet meer slapen van de zorgen. Ik heb de neiging om de maxi cosi en dekentje weg te gooien. Inclusief al onze schoenen. Kan een stukje van een gebroken (mogelijk asbesttegel) kwaad. Wie verlost mijuit mijn lijden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Je laatste zin valt me op : " wie verlost me uit mijn lijden ?"
Je lijdt nog onder je angst.
Je was in therapie voor je asbest- fobie. Je neemt nu aan dat de gebroken tegel een asbestdeeltjes is geweest. Ik zie in restaurants vooral stenen vloertegels. Door je angst zie je overal asbest.
Dit is toch ook wel iets wat je bij de therapeut moet bespreken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik sluit me helemaal aan bij Erna. Je angst is vele malen groter dan het eventuele gezondheidsrisico van deze situatie. Ik zou er iets mee gaan doen. Je wilt toch niet de rest van je leven met deze angsten leven?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Asbest is een te zacht materiaal. dit is nooit voor vloertegels gebruikt. het kan hooguit een cement of steen korreltje zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Anna82 Wees niet zo angstig, voor enkele jaren terug was het nog heel gewoon dat er veel asbest werd verwerkt in huizen enz. Ze zijn er later achtergekomen dat het verwerken op zich slecht is voor je gezondheid , maar dat is alleen als je dag in dag uit met asbest te maken heeft en dat je platen moet zagen en gaten erin moet boren enz. dan kunnen deeltjes ingeademd worden , Maar als asbest gewoon stil ligt of ergens in verwerkt is kan het geen kwaad , het heeft echt te maken met zagen ,boren of stukjes van asbest afbreken , dan komt er wat in de lucht vrij wat je in kan ademen , maar asbest doet opzich helemaal niets, als dat stil ligt of het is in een wand verwerkt is er helemaal niks aan de hand , het gaat meer om de werknemers die bv. asbest platen in de huizen tegen de wanden zetten of op daken van schuren moesten leggen, daar komt vaak zagen en boren bij kijken en dat is niet gezond werk , maar dat jou kindje daar even heeft gestaan kan volgens mij echt geen kwaad , ze zat er toch niet met haar vingertjes in te peuteren ?? En dan nog < dacht je nu werkelijk al de lucht die wij inademen dat die zo schoon is ?? Moet je eens kijken wat voor vuil met de regen mee naar beneden komt , dat ademen wij ook in hoor ! Nee hoor niet zo benauwd en spatisch reageren op kleinigheidjes , uw kindje heeft nog jaren te gaan als het goed is en zal vast wel vaker iets inademen of in het mondje stoppen wat niet zo gezond is .

Antwoorden (4)

Nee, zo'n klein beetje asbest kan absoluut geen kwaad voor jou en de baby.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om ziek te worden van asbest zul je meerdere jaren met asbest moeten werken.
Van eenmalig mogelijk contact krijg je helemaal niks.
Buiten lopen en uitluitgassen inademen is zelfs gevaarlijker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, de gevaren van asbest (niet het werken met asbest, dat is heeeeel iets anders) worden sterk overdreven. Het lijkt wel massahysterie. Wordt er ergens asbest aangetroffen, staat de hele goegemeente op de achterste benen. Duizenden huishoudens gebruikten asbestplaatjes op het fornuis. Het verváárdigen van de plaatjes was zeer ongezond.
Antoni
8 jaar geleden
Het is helemaal niet zeker dat de genoemde vloer van asbest(tegels) was! Een antwoord over asbest is dus niet per definitie relevant.
Bij een gebroken asbesttegel kunnen inderdaad asbestvezels vrijkomen maar de tegel was waarschijnlijk al langer geleden gebroken en sindsdien vaak gedweild. Dat vermindert de kans op losse vezels al aanzienlijk. Daarbij komt dat het eenmalig inademen van asbestvezels geen kwaad kan. Ze zweven overal in de lucht rond, afkomstig van remvoeringen, en niemand die daar ziek van wordt. Maak je dus geen zorgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Klopt wimkees, er zit al jaren geen asbest meer in remvoeringen
Antoni
8 jaar geleden
Het is helemaal niet zeker dat de genoemde vloer van asbest(tegels) was! Een antwoord over asbest is dus niet per definitie relevant.
Volgens mij is absest sowieso nooit gebruikt voor vloertegels (daar is het eigenlijk te zacht voor), maar ik inmiddels zou een restaurantvloer gesaneerd moeten zijn -met andere woorden: Die kapotte vloertegel is vast geen asbest geweest.
8 jaar geleden
Asbest kan alleen kwaad bij het verwerken ervan. Dus het verwijderen of het aanbrengen. Want dan zaag of breek je het materiaal waardoor stukjes rondvliegen en worden ingeademd. Er is dus geen gevaar geweest. Je kan ook prima in een huis wonen met asbest platen. Zolang je ze niet verwerkt.