Hoe kan je klimaatsverandering, en de menselijke invloed hierop bewijzen?

Er zijn trends ed. Toch lijkt er in de media nog steeds onwil om te stellen dat het klimaat door menselijk toedoen verandert. Hoe is zo'n verband te bewijzen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is nou een goeie vraag.

Het is praktisch bijna niet te bewijzen, omdat we geen experimenten kunnen doen (in 10 werelden het ene doen, en in 10 andere werelden iets anders doen) en omdat de tijdspanne zo groot is. Ik zeg "bijna" omdat het op de grens zit van bewijsbaarheid. Klimaatmodellen worden namelijk "gefit" met behulp van de beschikbare data, en daarna wordt het model gebruikt om uitspraken te doen voor situaties waar het niet op getraind is. Daarvoor moet worden aangenomen dat het model kan extrapoleren (wat dus verder gaat dan "passend bij de huidige data"). Met de meeste modellen kun je wel een beetje extrapoleren, maar hoever dat goed gaat verschilt van model tot model. Je kunt dus niet vertrouwen op een geextrapoleerd antwoord. En omdat de verschillende klimaatmodellen verschillende antwoorden geven weten we het dus gewoon nog niet. Maar naar mate er meer data beschikbaar komt worden de foutmarges wel steeds kleiner. Als ik kijk naar de voortgang in de afgelopen 20 jaar, dan kan ik me bijna niet voorstelen dat we het over 20 jaar nog niet weten.

Dit is de wetenschappelijke kant van het verhaal. De onwil die je benoemd komt doordat mensen niet klaar zijn voor de consequenties die daaraan verbonden zouden zijn. Als we echt de CO2 terug willen dringen zullen we terug moeten naar bijv. 50% van ons huidige welvaartsniveau, en dat is voor iedereen onbespreekbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Spanje bewijst het door heel snel woestijn te worden... En mensen doen er niets aan, als aanpassen, net als alle andere levensvormen...

Het is te bewijzen, maar wanneer weet ik dan weer niet... De ninja´s die veel vaker voorkomen recentelijk... Maar daartegenover staat dat het altijd al gefluctueerd heeft... Een ijstijd is een wobble van de aardas, dat was er al lang eerder... Dus op den duur kan men het bewijzen, maar wellicht als het al veel te laat is... Nu is het smelten van het noordpoolijs niet te stoppen en het zuidpoolijs volgt snel... Je moet nu een vergunning voor een pretpark op antarctica proberen te regelen, dan heb je dat als eerste en heel goedkoop... En het zal het enige niet vervuilde land zijn in de nabije toekomst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet
klimaat verandert altijd en immer dus de menselijke invloed kun je niet bewijzen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aanwarming van de aarde blijft twijfelachtig.....onderzoek toont aan dat de ijskappen idd smelten, en dat daardoor de zeespiegel stijgt..........MAAR door het smeltwater is er weer meer verdamping mogelijk en ontstaan er meer wolken, waardoor instraling van de zon minder wordt en daarmee de temperatuur van de aarde.............een natuurlijke rem dus..........maar een exact antwoord is nog niet mogelijk
Bronnen: