Is 't krijgen van antwoorden kennisverbredend?

Als je een vraag hebt, is 't dan leerzaam om anderen om antwoord te vragen? Of vergeet je de gegeven kennis snel weer? Ik leer 't meest van zelf opzoeken namelijk...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als deze antwoorden aansluiten op jouw eigen kennis zodat je kan voortborduren met de antwoorden die je krijgt dan is het antwoord JA.

Is dit niet het geval en krijg je antwoorden die jij niet aan je eigen kennis kan koppelen zal het waarschijnlijk alleen maar verwarrend werken.

Je kan bijvoorbeeld iemand vragen om je uit te leggen hoe kwantumfysica werkt. Maar zodra deze persoon dan met allerlei natuurkundige principes aan komt zetten terwijl jij zelf niets van natuurkunde af weet, zal je er na afloop weinig van snappen.
Als jij zelf wel een natuurkundige basis hebt waardoor je het verhaal van de uitlegger kan volgen of de uitlegger begint met uitleggen bij de basisprincipes van natuurkunde dan zal je het waarschijnlijk grotendeels wel snappen.

Bij nieuwe kennis vergaren ben je ALTIJD afhankelijk van je eigen kennis om die als kapstok te kunnen gebruiken om nieuwe kennis aan op te hangen.

Wat betreft jouw toevoeging dat jij meer leert van het zelf opzoeken... Dat kan!
Er worden in het onderwijs 4 verschillende leerstijlen gehanteerd. Ook wel de leerstijlen van Kolb genoemd.
Deze zijn:
Doener
Denker
Beslisser
Bezinner

Iedere persoon op deze aarde leert volgens alle 4 de stijlen maar gebruikt 1 of 2 stijlen het meest.
De denker leert bijvoorbeeld erg goed door intellectuele uitdagingen en het bestuderen van theorie.
De doener daarentegen moet helemaal niets hebben van die droge theoretische stof, en leert het beste door directe ervaringen (zelf proberen) en probleemoplossend bezig zijn.

Jij bent naar mijn idee (afgaande op je "zelf zoeken") een doener... jij leert het beste door zelf iets uit te zoeken.
Iemand die weer goed leert van het lezen van of luisteren naar de theoretische antwoorden zal waarschijnlijk een denker of een bezinner zijn.

In de bron misschien een leuke test voor je om uit te zoeken wat voor soort leerstijl jij hebt.

Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt, en als je de test gaat doen... laat me de uitslag even weten ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik had verwacht ben ik een denker. Bedankt voor je antwoord en bijdrage.

Andere antwoorden (4)

Je kan dit natuurlijk ook als een soort 'opzoeken' zien, en je kan naderhand zelf ook de soms gegeven bronnen checken voor extra uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan antwoorden vergelijken en ondertussen je denkproces verfijnen.Het antwoord is ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het onthoud weet je meer maar dat zegt niets over het vermogen het in een context goed te kunnen plaatsen of toepassen.

wie was karl marx? een prominent communist.

als je dit zonder context weet heb je er niks aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het stellen van vragen is kennisverbredend. Het krijgen van antwoorden is alleen maar een optie. Het stellen van vragen maakt dat je in jezelf antwoorden vind. Alleen antwoorden die je vind in jezelf tellen. Het antwoord is alleen een HER-INNERING...