Verandert het beeld van een fmri als je een algehele narcose krijg?

Narcose, is die vorm van anesthesie waarbij de patiënt het bewustzijn verliest.
Functionele MRI is een speciale MRI-techniek waarbij de activiteit van de hersenen door middel van een computer zichtbaar wordt gemaakt.

Verhoging van activiteit in een bepaald gebied van de hersenen gaat gepaard met een sterkere doorbloeding van deze gebieden.

Als je dus onder narcose bent gebracht neemt dan ook de algehele doorbloeding van de hersenen af?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Niet de algehele doorbloeding neemt af, maar de connectie tussen bepaalde gebieden neemt af. Dit zijn met name de gebieden die voor bewustzijn verantwoordelijk zijn.

In de bron een artikel die dit fenomeen bespreekt. Ik weet echter niet genoeg van neurologie om alle facetten door te nemen. Een zin die er uit sprong is deze:
"The frontoparietal connectivity disappeared in the anesthetized state"
Dit betekend dus dat de communicatie met de frontale cortex, die belangrijk is voor logische gedachten en bewustzijn, uitgeschakeld is onder narcose.