Urineren mannen "sneller" dan vrouwen?

Deze vraag stel ik aan de hand van een vraag uit de wetenschapsquiz van 2006.

Vraag:
12. Je hebt twee identieke bakjes met in de bodem een identiek gaatje. Bij één bakje bevestig je onder het gat een twintig centimeter lang rubberslangetje. Je vult beide bakjes met evenveel water. Welk bakje loopt het snelst leeg?

Antwoord:
Het bakje met het slangetje. Cruciaal in dit experiment is de druk bij de uitstroomopening (bij het bakje zonder slangetje is dat het gaatje; bij het andere bakje is dat het uiteinde van het slangetje). Deze druk wordt bepaald door de hoogte van de waterkolom boven de uitstroomopening. De hoogte van deze waterkolom is bij het bakje met het slangetje precies 20 centimeter groter dan bij het bakje zonder slangetje. Hierdoor is de druk onderaan het slangetje iets groter en stroomt dit bakje sneller leeg.

Nu vraag ik me af of dat voor mannen en vrouwen ook geldt en of de man dus ook sneller "leegloopt".

Uit de antwoorden blijkt dat het niet helemaal te vergelijken valt, omdat de bepaalde eigenschappen wel degelijk verschillen. Jammer, want ik dacht met dit onderzoek promotie te kunnen maken... volgende keer beter:)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lol

Het beste antwoord

Bij urineren komt het niet overeen met een bakje mét of zonder slangetje. Je hebt namelijk controle over de druk die je uitoefent. Daarbij is volgens mij het urinegaatje bij een vrouw groter dan bij een man. Dus niet echt te vergelijken denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zoals hierboven al vermeldt, heb je zelf de controle over hoe snel je urineert. Ook hebben de omstandigheden daar invloed op. (Nodig naar de WC moeten of niet)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hangt inderdaad van de druk af die je zelf op de blaas uitoefent, al dan niet door eigen keuze of het nodig naar de wc moeten.

Het lijkt natuurlijk wel zo dat mannen sneller urineren, omdat vrouwen altijd veel langer op het toilet bezig zijn. Maar dat heeft hier niets mee te maken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vrouwen doen het volgens mij net zo snel. Als je zoals de denker van Rodin zit dan komt er veel meer uit. Als je maar heel nodig moet. Het kan wel zijn dat als vrouwen "hangen" ze door de houding of alles wat ze schoon moeten houden een beetje verkrampt bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Over het algemeen hebben mannen een grotere blaas dan vrouwen, dus wanneer mannen aandrang voelen is de druk hoger. Daarom denk ik dat de gemiddelde man qua liter per seconde hoger scoort dan de vrouw.