Is alchemie die we zien in films of horen in verhalen echt mogelijk?

Alchemie is een tak in natuurfilosofie, maar is het echt mogelijk?
Met alchemie kan je een homunculus maken, maar is dit werkelijk echt mogelijk?

Toegevoegd na 1 minuut:
EDIT: Ik bedoel natuurlijk in grote 'schalen', zoals tot het leven wekken van een wezen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je haalt twee dingen door elkaar. Alchemie is de voorloper van de scheikunde, (naast inderdaad allerlei filosofische en esotherische raakvlakken) en heeft helaas zo zijn beperkingen in wat haalbaar is. Lood in goud veranderen bijvoorbeeld, en een steen der wijzen - twee van de bekendste "producten" van de alchemie - liggen helaas niet binnen het terrein der mogelijkheden. Homunculus berust op een verkeerde waarneming door een primitieve microscoop gecombineerd met achterhaalde vooroordelen over de menselijke voortplanting ; men DACHT te zien dat in de zaadcel al een compleet klein mensje zat, dat in de 'vruchtbare akker van de vrouwenschoot' (die daar verder zelf niets aan toe hoefde te voegen) tot ontwikkeling kon komen ; letterlijk als "mensenzaad". Inmiddels weten we allang dat sperma geen zaad is maar meer een soort 'stuifmeel', dat de vrouw net zo veel genetisch materiaal bijdraagt als de man, en dat ook de bevruchte eicel geen compleet minimensje is , maar een aanvankelijk vormloos klompje cellen dat tot een compleet mens moet uitgroeien, en pas na een week of tien langzaam alszodanig herkenbaar wordt maar nog lange niet de menselijke porporties heeft. Een "homunculus maken" in het laboratorium kunnen we natuurlijk allang, dat heet reageerbuisbevruchting, maar het steekt net even anders in elkaar dan vroegere alchemisten zich hadden voorgesteld. Toegevoegd na 49 seconden: Ik kan er wel wat bronnen bij zetten, maar ik denk dat het leuker en leerzamer voor je is om zelf een beetje te googelen over alchemie en homunculus.

De alchemie zoals die in films wordt getoond is meestal een soort van tovenarij. De doelen: het oproepen van een draak, of het veranderen van lood in goud, of het maken van een drank voor het terug verkrijgen van je jeugd die kun je alleen realiseren in het rijk der fabelen. En in de films van Harry Potter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100