Op de planeet Venus de druk 90 keer zo hoog is dan als op de aarde, wat gebeurd er bij te hoge druk op een lichaam?

Ik las net dat op de planeet Venus de druk 90 keer zo hoog is dan als op de aarde, wat betekend dit? Wat kan ik me erbij voorstellen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als de druk 90 keer zo hoog is, gebeurt er niets. Alleen als de gasdruk te snel verlaagt treden er problemen op. Dat houdt verband met de hoeveelheid opgeloste gassen in je bloed. Bij hoge druk lost er meer gas op in het bloed, en verlaag je de druk te snel dan onstaan er gasbelletjes in het bloed. Die gasbelletjes verstoppen je haarvaten, en blokkeren dus de bloeddoorstroming. Dat gebeurt dus bij duikers, die daarom niet te snel mogen opstijgen. Afdalen mag wel snel. Vergelijk het ook met de luchtdrukdaling in een opstijgend vliegtuig. Die gaat in een paar minuten naar de helft. En dat is langzaam genoeg om geen problemen te krijgen. Ook bergbeklimmers die naar 8000km hoogte gaan, gaan in een langzaam tempo.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100