Op de planeet Venus de druk 90 keer zo hoog is dan als op de aarde, wat gebeurd er bij te hoge druk op een lichaam?

Ik las net dat op de planeet Venus de druk 90 keer zo hoog is dan als op de aarde, wat betekend dit? Wat kan ik me erbij voorstellen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de druk 90 keer zo hoog is, gebeurt er niets.
Alleen als de gasdruk te snel verlaagt treden er problemen op.
Dat houdt verband met de hoeveelheid opgeloste gassen in je bloed.
Bij hoge druk lost er meer gas op in het bloed, en verlaag je de druk te snel dan onstaan er gasbelletjes in het bloed. Die gasbelletjes verstoppen je haarvaten, en blokkeren dus de bloeddoorstroming.
Dat gebeurt dus bij duikers, die daarom niet te snel mogen opstijgen.
Afdalen mag wel snel.
Vergelijk het ook met de luchtdrukdaling in een opstijgend vliegtuig. Die gaat in een paar minuten naar de helft. En dat is langzaam genoeg om geen problemen te krijgen.
Ook bergbeklimmers die naar 8000km hoogte gaan, gaan in een langzaam tempo.
Reddie
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Als de druk te hoog oploopt (ik dacht boven de 5 atmosfeer) wordt stikstof giftig. Je kunt dan geen gewone lucht meer ademen. Als de druk nog hoger oploopt wordt ook zuurstof giftig. Dan heb je echt een probleem.
erotisi
8 jaar geleden
Maar kun je nog wel gewoon ademhalen? Wordt bij elke teug adem de longen niet direct vol gedrukt; te vol?
Want hoe anders zou het giftig kunnen zijn als je de inname kunt beteugelen?
Cryofiel
8 jaar geleden
Je longen worden niet vol gedrukt. Als je je spieren niet aanspant is de luchtdruk aan de binnenkant van de longen gelijk aan de luchtdruk aan de buitenkant van de longen. De giftigheid komt doordat er meer van het gas in het bloed oplost.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ademen op Venus lijkt me sowieso al een probleem. Nog afgezien van druk, giftige gassen is de temperatuur er ook nog eens dik 450 °Celsius.
Ter vergelijking: da's bijna 2x zo warm als de oven bij je thuis.
erotisi
8 jaar geleden
in hoeverre zouden g krachten ook een vergiftiging kunnen veroorzaken?
Reddie
8 jaar geleden
@Cryofiel, giftig is een algemene term die niets zegt. Je moet aangeven war er gebeurt.
Een duiker die 100m onder water zit ondervindt een druk van 10atm.
En ze duiken wel dieper.
Cryofiel
8 jaar geleden
Duikers gaan inderdaad wel dieper dan de 40 m waar de druk 5 atmosfeer is. Maar daar heb je dan ook speciale gasmengsels voor nodig. Met gewone perslucht mag je niet dieper dan (dacht ik) 40 m. Dat is de voornaamste reden waarom een normale PADI-duiker een limiet van zo'n 30 m heeft. Wil je dieper, dan heb je daar een speciaal brevet voor nodig.
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat in dit geval precies de definitie van "giftig" is, zou ik moeten opzoeken. Het is al heel wat jaartjes geleden dat ik zelf op 30 m diepte zwom.
erotisi
8 jaar geleden
Als ik Reddie goed begrijp komen die belletje dus niet direct bij hoge druk maar pas bij het verminderen van de hoge druk?
Cryofiel
8 jaar geleden
Correct. Die belletjes ontstaan bij het verminderen van de druk. Bij hoge druk kan (en zal) er meer gas oplossen in het bloed. Bij drukverlaging kan er minder gas in het bloed oplossen. Minder gas dan er tot dat moment in opgelost zat. Het teveel aan gas, dat niet meer in oplossing kan blijven, zal uit oplossing gaan en als gasbelletjes in de bloedstroom terechtkomen. Dat leidt tot de gevreesde caissonziekte:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Caissonziekte
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
... bij het TE SNEL verminderen van de hoge druk....
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt. Bij langzame vermindering heb je nog tijd het overschot aan gas uit te ademen.