Wat zijn die witte deeltjes die in een glas water met gemolten ijs ontstaan??

Als ik ijsblokjes stop in een glas met water dan zie ik soms na een tijdje allemaal witte stukjes erin zitten. Wat zijn die witte deeltjes en hoe/waardoor ontstaan deze?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.5K

Antwoorden (1)

Wat gebeurt er:
door het temperatuurverschil (bijv. - 12 °C à -18 °C naar + 10 à 15 °C) gaat het ijs splitten (uitzetting); je kan dit ook horen wanneer je het ijsblokje in water brengt. Het zijn korte, maar sterke "krak"-geluidjes,.... het ijs valt daarna uiteen in kleine stukjes... prachtig fysisch fenomeen, door natuurkrachten veroorzaakt. Weet je: de "tweede wet van de thermodynamica" heeft dar veel mee te maken..... (verhoging van de entropie...."
Bron: cursus van fysico-chemie Univ Gent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt.
Maar horen die stukjes uiteindelijk niet te smelten/op te lossen? Ze blijven namelijk gewoon liggen onderin het glas (als je het een tijdje laat staan).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe moeten de deeltjes "smelten" na een tijdje bij kamertemperatuur...
Gebeurt dit niet?
Wat gebeurt er als je het glas water opwarmt (vb. in microgolf op een klein vermogen) ? Verdwijnen (smelten) de deeltjes dan niet? Indien niet, dan zijn het in ieder geval géén ijsdeeltjes. Ben je gestart met zuiver (bijv. gedistilleerd) water?