Gaat je schaduw sneller dan jezelf, als je over heuvelend terrein vliegt?

Immers door die heuvels moet je schaduw telkens op en neer wat jezelf niet hoeft te doen. Die schaduw gaat dus over meer oppervlakte dan jij.
Hoe leg je dat het beste uit?

8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik denk wel dat het belangrijk is om in het oog te houden dat de schaduw niet een zelfstandig natuurverschijnsel is dat zich echt met een bepaalde snelheid "voortplant". Schaduw is puur het gevolg van het blokkeren van lichtstralen die op een reliëf terechtkomen. Zo bestaat er bv ook die gedachtenparadox waarbij iemand een laser op een heel verre wand richt, en vervolgens zijn laser beweegt, waardoor het net lijkt of de lichtvlek op de wand zich met een snelheid groter dan die van het licht voortplant over de wand, terwijl in die situatie in werkelijkheid ook geen natuurwetten gebroken zouden worden...

Het beste antwoord

Als ik je vraag goed begrijp, dan gaat je schaduw sneller. Immers je schaduw legt een grotere afstand af en houdt je toch bij. Als jouw vliegtuig 800 km per uur vliegt, in een rechte lijn over een heuvelig terrein dan gaat de schaduw van het vliegtuig bergje op en bergje af.
in die zin is de afstand dus belangrijk groter. Stel dus dat iemand op de grond in de schaduw van het vliegtuig wil blijven rennen, dan moet hij veel en veel harder rennen dan jouw vliegtuig. De renner kan immers niet rechtdoor. Ik hoop dat dit is wat je bedoelt.want feitelijk gaat de schaduw, die eigenlijk een projectie is, rechtdoor en dus even hard.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Waardoor gaat de schaduw eigenlijk rechtdoor? Of biedt de opmerking van Kierkegaard alleen uitkomst omdat de schaduw eigenlijk niets is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De schaduw volgt dezelfde route als het vliegtuig, en die vliegt rechtdoor, en feitelijk is de schaduw niks anders in dit geval dan een plek waar de zon niet rechtstreeks op schijnt.