Waarom beweert PvdD Rund=dè grote oorzaak van broeikaseffect? Voor "de grote slachting" waren er MILJOENEN Bizons/Wisenten!

http://bit.ly/aQb2IQ

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Nou, of er zoveel op een kluitje waren als nu in Nederland in de bioindustrie (inclusief de melkkoeien) durf ik niet te beweren. Maar de PvdD grijpt natuurlijk alles maar dan ook alles aan om de bio-industrie verboden te krijgen, goedschiks of kwaadschiks, dus daar hoort dit ook bij. Soms terecht, soms een beetje doorgeslagen.

Ik durf overigens de stelling wel aan dat de 'uitlaatgassen' van de vele, vele mensen ook wel zo hun impact op het milieu zouden kunnen hebben, al zijn we dan geen planteneters. Hoewel.....met het groeiende aantal vegetariers......

Uiteindelijk is de eerste, enige en grootste oorzaakvan de impact die de mens op het milieu heeft natuurlijk de mens zelf, in AL haar facetten en vooral in haar enorme aantallen. Die koeien zijn daar slechts een bijverschijnsel van, en geen primaire oorzaak uit zichzelf. Uitroeien van dat probleem zal het hooguit verplaatsen naar iets anders, niet verhelpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk is de mens de grootste veroorzaker van het broeikas effect.
doordat er teveel runderen gehouden worden voor de Consumptie, deze runderen produceren zoveel mest dat dat gezien wordt door de pvdd als nummer 1 van de oorzaak van het broeikas effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De PvdD geeft niet de runderen de schuld, maar de mensen die deze runderen bij de McDo gaan opeten.

Vroeger aten mensen vaak geen vlees, daarom wordt nu nog beweerd dat het eten van vlees heel gezond is. 100 jaar terug klopte dat nog, nu is (te veel) vlees vaak een van de redenen van overgewicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De motivatie die de PvdD geeft is niet alleen de directe uitstoot van broeikasgassen door koeien.

Er zijn steeds meer technische oplossingen voor methaan dat in het maagdarmstelsel van de koe wordt gevormd en via de adem en scheten in de atmosfeer terechtkomt.
Er zijn wel methoden ervoor te zorgen dat dat gas niet in de natuur komt. Het kan zelfs als brandstof worden gebruikt; in Nieuw Zeeland, bijvoorbeeld, worden koeien steeds vaker niet in een wei, maar op stal gehouden, en wordt de stallucht gewassen met een gaswasser.
Een andere ontwikkeling is krachtvoer gemaakt van genetisch gemodificeerde gewassen, die minder heftig gisten in het spijsverteringsstelsel van de koe.

Juist het laatste is iets waar de PvdD zich fel tegen uitspreekt; het bijvoeren van koeien met krachtvoer. Hun argumentatie is dat koeien die in Nederland lopen, worden gevoerd met gewassen die in Zuid Amerika zijn geteeld, de oceaan over worden gevaren, en hier tot melk en vlees verwerkt. Dat zien ze als een onrendabele manier om mensenvoedsel te maken, omdat je iets dat al eetbaar is de halve wereld oversleept, om er vervolgens veel minder kilo's van iets dat ook eetbaar is van te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat word vergeten is dat er veel bio-boeren zijn. Koeien produceren niet zomaar gas. Dat gas word voor een groot gedeelte uit gras omgezet, en het gras haalt het weer uit de bodem. Helaas word dat niet meegerekend. Op stal houden van koeien, ja natuurlijk kan dat. Maar ik ga ervan uit dat dat niet de bedoeling is. Er word juist extra bij de boeren aangedrongen om het vee in de weilanden te laten lopen. Ik heb er hele (interessante) discussies over gehad tijdens de demonstratie van http://www.planet-diversity.org/ (tegen gentech). Wij melken namelijk 50 tot 55 koeien en willen heel graag zo klein mogelijk blijven. Maar dat word voor boeren in Nederland helaas onmogelijk gemaakt. Het is of groeien, of failliet gaan. Boeren als wij, met onze instelling, redden het in Nederland niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
P.s. met bio-boeren bedoel ik biologische boeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat had ik er al uit opgemaakt. Koeien die op het gras lopen die ze vervolgens zelf weer bemesten, da's wel mooi kortcyclish :)
Nadeeltje van het gas blijft. Methaan, CH4, is naar schatting 16 keer zo'n sterk broeikasgas als CO2. Een van de redenen waarom vuilnisbelten zo onder vuur liggen; daaruit ontstapt miljoenen tonnen CH4. Eigenlijk zou het beter zijn als iedere scheet werd aangestoken, zodat de CH4 uiteenvalt in CO2 en H2O :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel is aardgas natuurlijk puur natuur. Naast dat beetje wat door koeien in de atmosfeer komt, ontsnapt er miljoenen tonnen van uit moerassen, meren, rijstplantages, vuilnishopen, de zee, riolen, ijs. Het ontstaat overal waar biologisch materiaal rot, dus het is een beetje kortzichtig alleen de koe daarvan de schuld te geven.
Deze 'grootse oorzaak' draagt ongeveer evenveel bij aan de wereldwijde emissie van broeikasgassen als de betonindustrie, dus consequent gezien zijn mensen met een huis de schuldige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar... rottend biologisch materiaal, is dat niet de natuur zelf? Slaat de mens niet een beetje teveel door? Er zijn altijd warme tijden geweest en ijstijden. Zouden de enorm grote plant-etende dinosauriërs ook afgerekend zijn (planteneters hebben meer problemen met darmgassen ivm moeilijker verteerbaarheid) als ze nu nog hadden geleefd? Neem nu Nederland, dat was vroeger één groot moeras. Voor de inpolderingen plaatsvonden. Overal had je veen. P.s. Ik weet niet zoveel van scheikunde, ga eens nalezen Heb trouwens van de week ergens gelezen dat walvissenpoep heel goed is tegen broeikaseffect (goede mest zeewier).