Waarom mochten de katholieken begin 17e eeuw hun geloof niet uitoefenen?

Waarom mochten de katholieken begin 17e eeuw hun geloof niet uitoefenen? en wanneer mochten ze dat weer wel..?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Het noordelijke deel van Nederland was in opstand gekomen tegen de Spaanse bezetting ( de tachtigjarige oorlog )die bezetters waren katholiek. Als gevolg daarvan werd dat geloof in die regio gezien als het geloof van de verraders en werd daarom dus door allerlei maatregelen onderdrukt.In 1795 werd in Nederland als gevolg van de Franse revolutie (vrijheid, gelijkheid, broederschap) de Bataafse republiek uitgeroepen en kregen de katholieken weer vrijheid van godsdienst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat de Spanjaarden als katholieken De Nederlanden bezetten, dat geloof oplegden en ons onderdrukten. Toe we ons van het Spaanse juk hadden bevrijd na de 80-jarige oorlog werd het bijbehorende katholicisme in de ban gedaan. Met als voortrekkers van dat de Oranjes. Door toedoen van de liberalen onder Thorbecke in de 19e eeuw werd de koninklijke macht beperkt en kregen de katholieken weer meer rechten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het toenmalige Calvisme had zichzelf min of meer tot staatsgodsdienst uitgeroepen en tolereerde geen ander godsdiensten naast zich. Niet alleen de katholieken waren hier het slachtoffer van. Tegen het einde van de zeventiende eeuw werd de situatie, zoals in Nedrland altijd, op basis van pragmatische overwegingen toleranter ten opzichte van andere godsdiensten. Uiteindelijk gaat het over een korte periode v.w.b. de geloofsuitoefening. Veel langer zijn o.a. katholieken buitengesloten van openbare ambten wat misschien wel ernstiger is geweest.