Wat gebeurd er als je in Baarle hulpdiensten belt?

Het ligt in België, Wat dus weer in nederland ligt (zover ik begreep)

Wat gebeurt er nu dus als je in Baarle politie/ambu/brandweer belt,
Moeten er dan hulpdiensten vanuit België door Nederland naar België komen?

Toegevoegd na 1 minuut:
"Wat dus weer in Nederland ligt". Daar bedoel ik het stuk land van België wat omringt word door Nederlandse grens

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het prima als de belgische brandweer en ambulancedienst hun werkzaamheden ook uitvoeren op NLs grondgebied, maar een NLer zou niet moeten worden gearresteerd door een belgische bromsnor op NLs grondgebied...

Antwoorden (3)

Baarle nassau ligt in Nederland Baarle hertog in België dus zijn 2 verschillende plaatsen maar door de unieke situatie zijn er ver gaande afspraken Nederlandse en Belgische politie hebben bevoordeeld in beide plaatsen zeggenschap
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Baarles hebben een gezamenlijk brandweerkorps, dat zowel het Nederlandse als het Belgische deel verzorgt. Ook heeft dit korps omdat de aanrijtijden voor ambulances te lang zijn een BLS team voor de ondersteuning van het ambulancepersoneel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de grensstreken zijn er samenwerkingsverbanden die de regio bedienen. En een regio bevat meerdere gemeentes. Die kunnen in verschillende provincies liggen of zelf in verschillende landen. Door dat er open grenzen zijn binnen de EU zijn er ook vele bestuurlijke grenzen weg gevallen.

Maar toch is sommige gevallen het voor de ambtenaren en inwoners maatwerk om te gaan met sommige unieke situaties.

In elke gemeente is wel iets dat ze anders doen dan in andere gemeentes.