Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is de kinetische snelheid van de aarde?

ik vroeg mij af wat de kinetische snelheid van de aarde is? zou u mij kunnen helpen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
680

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je bedoelt wellicht kinetische energie van de aarde?

De formule daarvoor is 0.5*m*v^2

waar:
m = massa van de aarde = 6*10^24 kg
v = tangentiële component van de baansnelheid van de aarde om de zon heen (heb ik even niet paraat, zou je moeten op zoeken)

Snelheid in m/s invullen en kwadrateren zoals in de formule staat aangegeven en presto, kinetische energie met de eenheid Joules.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinetische snelheid bestaat niet, dus kan de vraag niet beantwoord worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinetische energie bedoel je; die is van een lichaam met massa M en snelheid v gelijk aan 1/2 M.v²

Voor de aarde geldt dan:
Massa aarde = 5,9742×10^24 kg
De (gemiddelde) snelheid v kun je uitrekenen door de baan van de aarde om de zon (=2.pi.A) met A=~150miljard meter te delen door de omloop tijd: 365,25x24x3600 seconden.
en in te vullen in de formule.

Naast de kinetische energie heeft de aarde ook nog rotatie-energie. Voor een perfekte bol is dat 1/2 I.w²
Met I het Impuls-moment en w de hoeksnelheid.
Voor een perfekte bol is het Impuls-moment gelijk aan
2/5 M. R²

Daarnaast heeft de aarde nog een potentiële energie, nl. de energie die vrij zou komen als de aarde niet zou ronddraaien om de zon en in de zon zou vallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding