Waarom wordt "ons zonnestelsel" niet als foutief gezien, er is toch maar een zonnestelsel?

In mijn beleving is "ons zonnestelsel" een onjuiste woordkeuze. De Zon is de ster waar wij om draaien. Ons planetenstelsel is "het zonnestelsel". Echter spreekt men vaak van ons zonnestelsel. Dat impliceert dat er meerdere zonnestelsels zouden zijn dus meerdere planetenstelsels waarvan de ster Zon heet, aangezien dat niet het geval is, hoe kan het dat ons zonnestelsel toch overal gangbaar is.

Zijn er meerdere zonnestelsels? Is dat niet wat vreemd aangezien er maar 1 ster is die Zon heet?

Is dit ongeveer vergelijkbaar met gewicht zeggen voor massa, wat normaal is in het dagelijks leven, waar een planetenstelsel een zonnestelsel noemen zelfs geaccepteerd is in wetenschappelijke kring?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, in de praktijk gebruiken we heel veel termen in de volksmond strikt gesproken fout. Zo kan mijn man zich mateloos ergeren aan "doorsnee" voor "diameter". Dat zonnestelsel zo veel gebruikt wordt, komt denk ik doordat het de eerste en meest gebruikte vertaling is van Galaxy. Het belangrijkste van een woord is dat iedereen snapt waar je het over hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Enne, er heet maar 1 merk Maggi ; toch noemen we alle vloeibare gistextraceten in een bruin glazen flesje maggi ;-) Het zal te maken hebben met de -in taalkundig opzicht- overgang van eigennaam of merknaam naar soortnaam.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo kan mijn man zich mateloos ergeren aan "doorsnee" voor "diameter". Precies, nou snap ik nog dat het gepeupel doorsnee/diameter en zonnestelsel/planetenstelsel door elkaar haalt/gebruikt. Wat ik niet snap is dat het blijkbaar ook in de wetenschap niet uitmaakt wat je zegt. Doorsnee/diameter en gewicht/massa werden vroeger consequent door mijn natuurkundeleraar verbeterd. Maar waar nota bene taalkundigen zonnestelsel hebben afgedwongen als uitzondering omdat er maar een zon is zeggen we doodleuk ons zonnestelsel. Engels en Nederlands lopen vrij gelijk in benaming Zonnestelsel - Solar system
Planetenstelsel - Planetary system Galaxy - Sterrenstelsel (Het onze is het melkwegstelsel. En ons melkwegstelsel is net weer zo'n gekke uitspraak m.i.) Wat nou de aanleiding is. Ik heb dus (en dat merkte ik in de reacties van de eerdere vragen die verwijderd zijn, ik niet alleen) altijd gedacht dat er meerdere zonnen waren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb ook wel horen spreken van "melkwegstelsels". Dat heeft ook wel heel lang geduurd voordat ik er achter kwam dat melkwegstelsel een naam voor ons sterrenstelsel is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://onszonnestelsel.nl/wat-is-een-zonnestelsel/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja de zon komt ook niet op maar de aarde draait .

Het beste antwoord

Er is inderdaad slechts 1 Zonnestelsel en dat is ons planetenstelsel.

Zoals het in bovenstaande zin staat klopt het en zou jij het graag omschreven zien.

Je zou echter ook kunnen zeggen:

Ons zonnestelsel is het enige zonnestelsel.

De zin klopt nog steeds, toch? Stoor je je nog steeds aan het begrip "ons zonnestelsel" in deze zin?

Het begrip "ons zonnestelsel" wil dan ook helemaal niet zeggen dat er meerdere zonnestelsels zouden (kunnen) zijn, want dat is inderdaad niet zo.

Het betekent wel dat wij allemaal in ditzelfde planetenstelsel 'wonen'.

Ter vergelijking:

Fransen zouden het als ze willen ook kunnen hebben over "onze Eiffeltoren" wat strikt genomen niet betekent dat er meerdere Eiffeltorens zouden moeten bestaan (of dat wel of niet het geval is laat ik in het midden).

Hetzelfde voor ons atomium, onze aarde, etc...

Soms is het woord 'ons' zelfs zo ingeburgerd dat het als synoniem voor 'mijn' gaat dienen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ne, er zijn in het heelal vele zonnestelsels, in principe zelfs oneindig veel. Okee, strikt genomen zouden het "planetenstelsels" of "sterrenstelsels" moeten heten, maar zonnestelsel is het woord dat wij het meest frequent gebruiken voor het Engelse "galaxy", dus spreken we "in de volksmond" (en daarbuiten) van zonnestelsels.
Dat - in dat opzocht strikt taalkundig gesproken - dan eigenlijk zonneNstelsel zou moeten zijn, maar dat terzijde ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
In dat geval beschouw je elke ster waarom planeten draaien dus eingelijk als EEN zon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een 'galaxy' is een sterrenstelsel, zoals onze Melkweg.
In de Engelse taal wordt een zonnestelsel gewoon 'solar system' genoemd. ZonneNstelsel vind ik overigens discutabel: veruit de meeste planetenstelsels bevatten slechts één zon/ster.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ach, niet discutabeler dan spreken van zonnestelsels eigenlijk, toch ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ZonneNstelsel vind ik overigens discutabel: veruit de meeste planetenstelsels bevatten slechts één zon/ster. Hier lijk je te beweren dat zon en ster uitwisselbaar zijn. Dat is toch zeker wel onjuist? Anders zou je dus "onze zon" kunnen zeggen?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat
Daar kan je zelf van alles van vinden, maar taalkundig zijn deze daadwerkelijk uitwisselbaar. Dat is ook de reden dat 'de zon' niet met een hoofdletter wordt gespeld en een lidwoord toegekend heeft gekregen (wat ik beide overigens betreur).
Zon is dus geen eigennaam, maar een soortnaam. https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/aarde-aarde
WimNobel
8 jaar geleden
Drie opmerkingen
1. Dat "zonnestelsel" equivalent zou zijn met "galaxy" is gewoon fout. Daarom een - (sorry ik ben een beetje streng vandaag). En of er oneindig van zijn dat wens ik te betwijfelen, maar dat is weer een heel andere discussie.
2. De uitdrukking "de zon" kunnen we vergelijken met "de koning". Er is maar één koning, d.w.z. als we dat binnen onze hedendaagse Nederlandse context bekijken. Belgen zullen bij "de koning" wellicht aan een ander persoon denken en negentiende-eeuwers aan weer andere. Evenzo zullen hypothetische (maar Nederlands sprekende) personen op een nog niet ontdekte exoplaneet bij "de zon" denken aan de ster waaromheen hun planeet draait. Samen met die ster en de andere planeten die eromheen draaien vormt die "hun zonnestelsel" en dat is dus een ander dan "ons zonnestelsel".
3. Volgens de huidige spellingsregels wordt er geen verbindings-n geschreven in samengestelde woorden waarvan het eerste lid een uniek object aanduidt. Uniek moet dan gezien worden in een bepaalde context zoals ik onder 2 heb betoogd. Daarom is het "zonnestelsel" en "koninginnesoep" (ondanks dat de Belgen twee, en tot voor kort zelfs drie koninginnen hadden).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais "ZonneNstelsel vind ik overigens discutabel: veruit de meeste planetenstelsels bevatten slechts één zon/ster.". Zelfs als maar 1 op de 100.000 zonne(n)stelsels meer sterren bevat dan hebben we het over miljarden (heelal gezien). Je opmerking snijdt daarom geen hout. ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@rabelais Uit je link haal ik niks dan zon en ster uitwisselbaar zijn. Althans dan zou ik planeet en aarde ook als uitwisselbaar kunnen gaan zien. Onze ster heet de zon. Onze planeet de aarde. Als dat niet waar is, is het antwoord op deze vraag heel makkelijk: Omdat er meerdere zonnen zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog
Einstein toonde al aan dat alles relatief is, zo ook dit geval. ;)
Relatief bevatten veruit de meeste planetenstelsels 'slechts' één ster. @MrTomaat
Dat is, heel eenvoudig, ook het antwoord. ;)
Je reactie ging alleen maar in op de 'uitwisselbaarheid' van de begrippen zon en ster. En die zijn inderdaad uitwisselbaar.
Net als planeet en aarde.
In semantische zin kan je dus spreken van meerdere aardes, wanneer je het over andere planeten hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kom nou. Er is maar een aarde, dat is de planeet waar wij op leven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De zon is de ster van ons planetenstelsel, meer bepaald het zonnestelsel. Zeggen dat een zon een ster is in een zonnestelsel (waar je dan eigenlijk planetenstelsel bedoelt) is ronduit fout. Kortom: je hebt het volledig bij het rechte eind, MrTomaat! De Aarde is een planeet. Onze planeet. Mars is bijvoorbeeld een andere planeet.
Het melkwegstelsel is een sterrenstelsel. Ons sterrenstelsel. De Andromedanevel is bijvoorbeeld een ander sterrenstelsel.
De zon is een ster. De ster van ons planetenstelsel.
Het zonnestelsel is een planetenstelsel. Het onze. In feite zijn dit oefeningetjes uit de derde kleuterklas.
"Ons zonnestelsel" is niet fout omdat taal niet altijd alleen maar over de keiharde fysieke werkelijkheid gaat. Taal kan ook gaan over wetenschappelijke hypothesen (er bestaan andere sterren met exoplaneten en leven daarop), ontoetsbare veronderstellingen (er zijn oneindig veel sterren met planetenstelsels) of fantasieën (science fiction waarin bewoners van andere zonnestelsels figureren).
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben je het er mee eens dat er maar een zon is? Dat is onze ster. Logischerwijs heet ons planetenstelsel dan het zonnestelsel.
Thecis
8 jaar geleden
@MrTomaat
Persoonlijk vind ik dat zon en ster uitwisselbaar is. In ons stelsel is er maar 1 zon, Sol genaamd.
Er zal ook maar 1 zonnestelsel zijn wat Sol heet. Een ander zonnestelsel zal Betelgeuse heten enz. Helpt dit? Wat betreft aarde en planeet. Er zijn vele planeten die aarde bevatten. Echter is er maar 1 Aarde (ook wel Gaia genoemd). Daar zullen er niet meer van zijn.
taalkundig is de ontwikkeling geweest dat zon en ster uitwisselbaar is. Deze vraag heb ik zelf ook al gesteld enige tijd geleden gevraagd (was vorige week):
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/taal/vraag/566696/verschil-tussen-zon-ster
WimNobel
8 jaar geleden
Vanuit puur hedendaags wetenschappelijk standpunt kun je zeggen dat "zon" en "ster" equivalent zijn. Dat is echter "a posteriori kennis" zoals Kant zou zeggen. We weten door nauwgezette waarnemingen, berekeningen en redeneringen dat we de zon als "een ster" mogen beschouwen. Maar "a priori" is dat helemaal niet duidelijk. Een ster is een zwak lichtpuntje aan de nachthemel, waarvan er duizenden zijn en de zon is een grote schijf aan de daghemel die niet alleen heel veel licht, maar ook warmte afgeeft. Volgens deze naieve waarneming zijn zon en sterren heel verschillend. Omdat taal niet alleen over keiharde wetenschap gaat mogen we dus niet zeggen dat het synoniemen zijn. Het toekennen van een echte eigennaam aan zon en aarde (Sol of Helios, Gaia) is wel vaker geprobeerd maar blijkt toch niet te werken. We zullen erin moeten berusten dat onze taal woorden kent voor unieke objecten, die toch geen eigennaam zijn. Dan melkwegstelsel. Net als aarde en zon ligt het het meest voor de hand om dit woord te reserveren voor het unieke object (planeet, ster, sterrenstelsel) waar wij zelf bijhoren. Moeilijkheid daarbij is dan dat dit onderscheid in het engels wegvalt: "Milky way" wordt nauwelijks nog gebruikt (behalve als reepje) en "galaxy" is tenslotte ook afgeleid van het griekse woord voor melk. O ja, en het woord "melkweg" (zonder -stelsel) gebruiken we bij voorkeur alleen om de lichtende band aan de hemel aan te duiden, dus zonder de wetenschappelijke interpretatie dat het hier gaat om een verzameling van honderd miljard sterren gegroepeerd in een platte schijf.