Komt die aswolk niet gewoon terug wanner hij de wereld rond is en niet door regenbuien ofzo beinvloedt is?

Hij schijnt nu boven Canada te hangen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ik weet wel zeker dat die wolk steeds dunner en dunner wordt en dat er veel van de inhoud(miniscule steentjes en glasdeeltjes) naar beneden komen,zodat er op den duur niet veel meer van over is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, deze aswolk is tegen die tijd allang opgelost. Maar het zit er dik in dat er dan weer een (of meer) nieuwe in de lucht zweeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, zo'n aswolk kan meerdere keren de wereld rond reizen.

Bij vorige grote vulkaanuitbarstingen hebben we dat gezien, bijvoorbeeld bij de uitbarsting van Mount Saint Helens in 1980 (als ik me goed herinner).

Afhankelijk van de hoeveelheid as, want er verdwijnt wel wat doordat er altijd wat naar beneden valt of wegregent. En afhankelijk van de windrichting en -sterkte, want daardoor kan de aswolk worden "vermengd" met gewone lucht, zodat hij steeds dunner wordt.

Afgezien daarvan heb je helemaal gelijk, zowel in theorie als in praktijk.
Cryofiel
14 jaar geleden
In 1783 is er ook een vulkaan op IJsland uitgebarsten. Deze heeft er met zijn aswolk voor gezorgd dat enkele jaren oogsten mislukten....
Bij de uitbarsting van de kraketou is ook jarenlang het klimaat meetbaar beïnvloed (afkoeling)

Antwoord op je vraag....Het kan lang, jarenlang duren voordat alle stof van die ruim 5 tot 10 km hoogte waarop de vulkaan het as brengt weer is neergedaald en geregend. Dus het stof gaat inderdaad rondjes draaien, wel steeds in dichtheid afnemend door regenbuien (als de regen /wolken tenminste hoog genoeg reiken zoals bij onweersbuien.) en door verdunning en komt daardoor meermalen langs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij in de vorm van een pakketje zou reizen, heb je een kans dat hij terugkomt. "Return to sender" of zo iets.
De as zal zich echter "oplossen"' of verdunnen in de dampkring en ook nog op verschillende hoogtes. Ongetwijfeld zal verdunde as een keerje NL passeren, maar in dusdanige lage concentratie dat het niet meer meetbaar is en in ieder geval dat we er geen last van zullen ondervinden. Ondertussen heeft het dan al weer flink geregend.