Heeft lucht een kleur?

stinkt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een scheet gelaten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje bruin in jouw geval...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de lucht boven ons hoofd bedoelt, die is blauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens ASJML is die lucht zwart...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk eerder grijs, door de beruchte aswolk uit IJsland...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Colconbri
Het zou me niets verbazen dat de lucht nu een stuk schoner is, zo zonder vliegverkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zelfs de vogels vliegen niet meer! (Hier althans...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij binnen ook niet!

Het beste antwoord

Onder lucht worden de samengestelde gassen verstaan waarin wij op aarde leven. Dit wordt ook aangeduid met atmosfeer (bron wikipedia).

Als je naar de lucht kijkt is die verschillend van kleur. Dat is gek, want licht is wit en een voorwerp is alleen gekleurd als deze licht absorbeert, zoals een wolk.

Bij een wolkloze hemel is de lucht blauw van kleur en niet wit. De intensiteit hangt af van de hoeveelheid zonlicht en de stand van de zon (dus ook waar je je op aarde bevindt).

Deze blauwe kleur wordt verooraakt doordat het licht op de gasdeeltjes botst en iets afbuigt. Dat gebeurt met all kleuren licht (fotonen), maar met blauw wat sterker. Hierdoor komen de blauwe "lichtdeeltjes" van alle kanten op ons oog af en zien we de hemel als blauw. Dit effect heet Rayleighverstrooiing.

Deze verstrooing is net weer anders als het bewolkt is, of als de zon onder een andere hoek staat (winter, zomer, of verschil in plek op de aarde). Als de zon onder gaat leggen de rode lichtdeeltjes" een langere weg af en zie je juist meer een roodgloed in de lucht.

Toegevoegd na 6 minuten:
[Kortom, lucht heeft een kleur en die is afhankelijk van de afbuiging van fotonen met verschillende golflengtes in de atmosfeer als gevolg van onder andere de 'Rayleigh Verstrooing".]

Toegevoegd na 1 uur:
bron foto: gevonden op http://www.vkblog.nl/bericht/282615/ter_verstrooiing
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie foto, ervan uitgaande dat je hem zelf gemaakt hebt. (Anders is hij goed gevonden;-) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee helaas, niet van mij. Ik zet de bron er even bij. Goed dat je (indirect) een hint geeft.

Andere antwoorden (3)

Stinklucht heeft in stripboeken vaak een groene kleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lucht is een kleurloos en voor mensen reukloos gas.

Als jij vindt dat het stinkt, dan ruik je misschien tetrahydrothiofeen, maar geen lucht. In dat geval moet je trouwens de brandweer bellen.
itsme
14 jaar geleden
Lucht heeft de kleur van licht.

Wit licht, voor de reinheid, het pure, de ongereptheid, de volmaaktheid.

Lucht heeft de kleur van licht,
gelardeerd met blauw voor geestelijke liefde, meditatie en eeuwigheid.
gelardeerd met rood als je vol bent van passie, hartstocht, liefde.
gelardeerd mt rose als je vrouwelijk bent en voor schoonheid en vrede.

Lucht heeft de kleur van licht.
Gelardeerd met groen voor de lente, de jeugdigheid, de onervarendheid.

Gelardeerd met geelgroen voor verdorvenheid, verloren zuiverheid, valsheid, haat, afgunst, ziekte, afzondering en verraad.
Dat zal de kleur zijn voor de lucht van stank.