Waarom kan een andere planeet dan de aarde ook niet in dezelfde baan om de zon geleid worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
capthavoc
9 jaar geleden
wie of wat moet dat dan doen ?
ronron1212
9 jaar geleden
hoe bedoe je ook de zelfde baan ?
Erna55
9 jaar geleden
- planeet in dezelfde baan om de zon geleid worden -
Dus : laten we Mars een eindje opschuiven.... Bedoel je dat ?
Reddie
9 jaar geleden
Om een planeet in of uit een baan te krijgen heb je gigantisch veel energie nodig. Zoveel energie bestaat er niet op aarde.
Kijk maar eens hoeveel energie er al nodig is om een snertraketje de ruimte in te krijgen.
Dat lukt zelfs Amerika al niet eens meer in zijn eentje.
ronron1212
9 jaar geleden
een raketje lukt nog steeds reddie

Antwoorden (2)

Omdat de gemeenschappelijke zwaartekracht van de twee objecten (zon en aarde), er voor zou zorgen dat de baan van de 'nieuwe planeet' rondom de zon dan niet stabiel blijft (en omgekeerd, ook de nieuwe planeet de baan van de aarde rondom de zon zou gaan verstoren, mits deze nieuwe planeet zwaar genoeg zou zijn). Het resulterende systeem zou niet stabiel zijn (zon, aarde de nieuwe planeet, en hun gemeenschappelijk zwaartepunt zouden niet zomaar op één lijn liggen en daarmee zou de lichtste component het meest verstoord worden ), in ieder geval niet tot er een nieuw evenwicht gevonden wordt.

Hierop zijn enkele uitzonderingen mogelijk. Zo zijn er bv. de zgn. 'lagrangepunten', dit zijn punten in de omloopbaan waar een object wel zou kunnen bestaan. Zie o.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Lagrangian_point waar 5 van deze punten besproken worden, L1 tot L5.

Opgemerkt moet worden dat L1, L2, en L3 niet in _precies_ dezelfde baan zouden liggen als de aarde (hoewel L3 behoorlijk in de buurt zou komen). L4 en L5 kunnen dat wel, maar dan geldt de aanvullende eis dat het om relatief lichte objecten gaat (minder dan 1/25e van de massa van de aarde). Voor alle objecten zou zonder meer gelden dat ze dezelfde _omlooptijd_ als de aarde zouden moeten aannemen om het systeem stabiel te kunnen laten zijn.

In de natuur komt dit ook echt voor -- bij de aarde bevindt zich planetoïde 2010_TK7 in L4 /L5 (zie http://en.wikipedia.org/wiki/2010_TK7 ). Een zwaardere planeet als jupiter heeft veel meer van deze zgn. 'trojans'.

Toegevoegd na 11 minuten:
"L4 en L5 kunnen dat wel, maar dan geldt de aanvullende eis dat het om relatief lichte objecten gaat (minder dan 1/25e van de massa van de aarde). " <--- Dit had ik fout in het artikel gelezen. De eis is dat de verhouding van de massa's van zon en aarde(/maan) groter is dan 25:1 , en hieraan is voldaan.
9 jaar geleden
Dat kan, maar is zeer riskant, Een kleine afwijking en ze halen elkaar in, en door de zwaartekracht botsen ze en weg zijn de planeten.

Toegevoegd na 1 dag:
Je ziet hoeveel invloed de maan op de aarde heeft: eb en vloed. Als er een planeet in de buurt van de aarde komt, en ook in een baan om de zon loopt zullen elkaar beïnvloeden door hun zwaartekracht n tegen elkaar botsen op korte of langere termijn. Maar hoe je die planeet daar krijgt en of dat lukt weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Hoe wil je dat voor elkaar krijgen ??????
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna55: Dat is de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is een lekkere. Als je zulke dingen beweert moet je er wel achter gaan staan. Dikke min.