Wat is het voordeel van een albarra (met een tilde op de laatste a), een toren die los staat van de muur, er alleen mee verbonden d.m.v. een loopbrug?

Dit type torens treft men (onder meer) aan in Spanje en Portugal, zie foto's.
Met voordeel bedoel ik strategisch, verdedigingstechnisch voordeel. Met mijn lekenverstand zie ik zelf alleen maar nadelen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Antoni
11 jaar geleden
Leuke vraag! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankuwel voor het +-je en het antwoord.
Hoedanook, het Portugese wikikpedia-antwoord was mijn arendsoog niet ontvallen, spreek namelijk zelf bijna vloeibaar P'gees. Hoedanook, het is mij nog steeds niet duidelijk welk voordeel een albarra (ja, met tilde, en euh, ach laat ook maar) boven een "vaste" toren heeft.

Het beste antwoord

Met míjn lekenverstand zou ik zeggen:

Een leger dat deze burcht of vesting wil aanvallen, moet, voordat het de "echte" vestingmuur kan bereiken, óók nog voorbij deze albarrã. Vanaf de albarrã kan het aanvallende leger worden bestookt met wapens door de aangevallen partij.

Dit is dus in het voordeel van de aangevallen partij.

Bij een "eenvoudig" kasteel bestaande uit vier hoektorens en vier muren, staan de hoektorens vaak ook iets naar buiten ten opzichte van de muren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Door middel van de albarrã kan dus een extra verdedigingslinie worden gevormd.

Toegevoegd na 20 minuten:
De Portugese wikipedia http://pt.wikipedia.org/wiki/Torre_albarr%C3%A3 geeft mij gelijk.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mja, extra schmextra, ik zou als verdediger toch erg in de spreekwoordelijke kneipzak zitten als ik aan alle 4 kanten van vijanden omringt was, en m'n bruggetje naar "veiligheid" verwoest was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OK, mijn vorige reactie was niet erg aardig, bij deze mijn excuses, maar ik zou toch graag weten hoe ik het tilde-tje op m'n a-tjes krijg. Ja, inderdaad, te lui om het zelf uit te zoeken.
Antoni
11 jaar geleden
Ja, mij lijkt het bruggetje ook een zwakke plek, dus helemaal logisch is de bouw van zo'n toren op deze manier volgens mij ook niet. Misschien is dat ook de reden waarom niet alle burchten en vestingen in de hele wereld zijn voorzien van zo'n extra toren. Om je andere vraag te beantwoorden: De tilde zit linksboven op je toetsenbord onder de Escape-toets. Als je de Shift-toets en de tilde-toets tegelijk indrukt, loslaat, en daarna de "a" indrukt, verschijnt een "ã".
Zo is het in ieder geval op mijn toetsenbord...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geloof maar niet dat de kasteelheer zelf in dat torentje ging zitten. Ik denk dat het belang van het kasteel vòòr het belang van de verdediger in het torentje ging in die tijd.
Antoni
11 jaar geleden
Drevil, ik geef je helemaal gelijk en die kasteelheer ook!