Waarom heeft Nepal een tijdsverschil van 15 minuten?

En niet van hele uren? De conventies van internationale tijdzones en meridianen buiten beschouwing gelaten. Waarom heeft men daar geen lak aan want het lijkt mij erg onpraktisch en nutteloos?!

Toegevoegd na 3 minuten:
Volgens mij kunnen we niet van een academisch kwartiertje spreken...!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.6K
SimonV
9 jaar geleden
Staat hier uitgelegd:
http://web.archive.org/web/20110725100005/http://www.nepalitimes.com.np/issue/155/Heritage/10013

Het beste antwoord

Overschakelend van de zonnewijzer naar een vaste tijd, vonden de Nepalezen dat het referentiepunt niet de wereld was, maar hun mooiste berg midden in Nepal.
Ze volgen (ongeveer) de meridiaan die door de Gauri Shankar loopt, een bergtop op 100 km van de hoofdstad Kathmandu.
Tja, dat scheelt een stief kwartiertje.

Toegevoegd na 4 minuten:
We hebben wereldwijd te maken met 40 verschillende tijdzones. Dit heeft te maken met het feit dat bepaalde gebieden niet een heel uur, maar slechts een kwartier of een half uur verschillen van andere tijdzones. Zo is de plaatselijke tijd in Nepal bijvoorbeeld 4 uur en 45 minuten later dan in Nederland en is het tijdsverschil tussen buurlanden China en Afghanistan maar liefst 3,5 uur. Dit komt doordat China slechts één tijdzone voor het hele land aanhoudt.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ traditie wint van nieuwerwetsigheden, die dwarse Nepalezen toch!
Ivana
9 jaar geleden
In the outback van Australië is een bar waar op de toonbank twee klokken staan. De ene klok geeft het hele uur aan en de andere klok het halve uur. De tijdlijn loopt daar dwars door de bar. Komisch toch?
Simon Plus.
Ivana
9 jaar geleden
Sorry, de puntenteller doet het weer niet. ...later?