Waarom gaat een rijpe vrucht of fruit soms rotten en soms gisten ?

En volgens mij kan je niet voorspellen of hij zal gaan rotten dan wel gisten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.4K

Het beste antwoord

Bacteriën zijn overal aanwezig, gisten lang niet altijd. Bacteriën gaan meestal dood bij verhitting tot 60-80 graden, gisten niet. Bacteriën groeien sneller dan gisten. Beide kunnen leven in de aanwezigheid en afwezigheid van zuurstof. Bacteriën kunnen slecht tegen zuur en alcohol; rotting van fruit leidt tot azijnzuur vorming. Gisten bestrijden de bacteriën, met zuur, alcohol en antibacteriële middelen; als gisten eenmaal de overhand hebben zullen ze winnen. Dit kan omdat een insect gisten van een ander stuk fruit heeft overgebracht. Als mensen bewust fruit laten gisten (voor wijn, etc) dan voegen ze gist toe, en soms wordt het fruit ook nog verhit, om de bacteriën te remmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet leggen gisten vanaf zo'n 35 graden C. ook het loodje, maar het kan wel zijn dat ze zich sneller vermenigvuldigen als de temperatuur weer onder de dertig graden is gezakt.

Andere antwoorden (3)

Jawel, dat is wel te voorspellen. Bij gisting nl, wordt er voor gezorgd dat er geen zuurstof bij komt. Verder heb je gist, een juiste temperatuur en een juiste pH (zuurgraad) nodig voor een geslaagd gistingsproces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het suikergehalte van belang is.
onder een bepaald suikergehalte zal de vrucht niet gaan gisten.
Rieneke1
14 jaar geleden
Rijp fruit bevat meer druivensuiker dan niet rijp fruit. Gist zet vervolgens druivensuiker om in alcohol, voor hun een
afvalproduct.
De suikers worden gemaakt van fruitzuren, tijdens de rijping gaat de pH (zuurtegraad) omhoog.
Zuur is een conserveermiddel (denk aan azijn).
Als dat verdwijnt kunnen eerst gisten, die houden wel van zuur tot pH 4 en daarna de bacterien (pH5 en hoger) feestvieren.
Dit soort rotting-bacterien zijn doorgaans weinig schadelijk voor mensen.
Rotte plek uitsnijden is dus voldoende.
De rest van de rijpe vrucht is vaak zeer smakelijk,
veel beter eetbaar dan de soms intens zure smaak van minder rijpe exemplaren.
Die zijn dus zo zuur dat alleen mensen dom genoeg zijn om daar hun tanden in te zetten, andere levensvormen wagen zich er niet aan.