Waarrom dacht men dat de aarde plat was?

Dit is messchien een vreemde vraag, maar waarrom dacht men vroeger dat de aarde plat was?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is van uit de aarde als bewoner de meest logische gedachte . Je kan maar op een paar plaatsen op aarde zien ( veronderstellen ) dat de aarde mogelijk rond is . Ik vind het enorm knap dat men ten tijde van atlas al veronderstelde dat de aarde rond zou zijn . Als kind vond ik het me ook moeilijk voor te stellen dat de aarde rond zou zijn . In ons taal gebruik hebben we het ook nog steeds over dat de zon opkomt of ondergaat.
Antoni
8 jaar geleden
@Kapperkort, wat bedoel je met "ten tijde van atlas"? Welke tijd was dat? En wie of wat was "atlas"?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kapperkort Bouw een toren. Klim in die toren, je lijkt in het midden te staan. Bouw een toren op het punt waar je nog net de horizon kan zien. Klim in die toren je lijkt in het midden te staan. Bouw een toren op het punt waar je nog net de horizon kan zien, je lijkt in het midden te staan. Enzovoorts. Verklaar dat maar eens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lees Plato . Atlas was een mythologisch niet bestaand uit de Griekse mythologie of nog ouder ?! . Er staat een groot beeld van hem op het paleis Vd Dam . Een soort christus figuur met de wereld op z'n schouders . Ja als je weet dat de wereld rond is zie er allerlei zeg ondersteuningen voor . Maar ga het maar uit het bijna niets bedenken . In de tijd van Plato dus of mogelijk nog eerder .
tinus1969
8 jaar geleden
De klassieke Grieken wisten dat de Aarde rond was (ze wisten zelfs hoe groot de Aarde ongeveer was); die kennis daarna niet meer verloren gegaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spherical_Earth
https://en.wikipedia.org/wiki/Myth_of_the_flat_Earth Aangezien de argumenten voor een ronde Aarde tamelijk voordehandliggend zijn voor astronomen en zeevaarders, zou het me niet verbazen als bv ook de Babyloniers een vermoeden hadden dat de Aarde rond is. Omgekeerd, op het eerste gezicht ziet de aarde er natuurlijk vlak uit.
Antoni
8 jaar geleden
@Kapperkort, ah, ik had je toch meteen al goed begrepen: je noemt een tijd van een niet-bestaande mythologische figuur. Onmogelijk, dus. De tijd van Plato, die bedoelde je en die heeft wel bestaan.
nounka
8 jaar geleden
altijd grappig als iemand die de bijbel letterlijk neemt toch professor is zo'n beetje als ik geloof in de wetenschap, behalve als het in deze boek anders staat

Het beste antwoord

Omdat teksten uit Bijbel toen een belangrijke rol speelden en religieuze hoogwaardigheidsbekleders zinnen daaruit verkeerd geïnterpreteerd hadden. De kerk had veel invloed, en daardoor bleef men langer dan eigenlijk nodig was denken dat de aarde plat was. Ook al waren er al lang meerdere aanwijzingen dat de vorm toch rond moest zijn.

In de Bijbel staat geschreven over het uiteinde van de aarde. Daar wordt echter niet mee bedoeld dat er dus een rand zou zijn, maar het verwijst naar een streek die het verst weg ligt. En de uitdrukking "de vier uiteinden der aarde" is ook beeldspraak. Het gehele aardoppervlak wordt daarmee bedoeld.
Amadea
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
In de middeleeuwen wist men dat de aarde ond was. Voor zeevaarders is dit overigens een vanzelfsprekendheid.

Andere antwoorden (2)

Wat zou men anders moeten denken? Als niemand jou had verteld dat de aarde een bol was dan had je nu ook nog steeds gedacht dat deze plat was.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is een voor de hand liggende gedachte. Dat men zo lang erover gedaan heeft om iedereen hiervan te overtuigen is wel bijzonder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan het sinds ik het als kind hoorde al amper geloven. Hoe kan dat nou dat je niet op je kop staat aan de zuidpool?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, aan de andere kant vind ik het weer vreemd als je op een heel hoog punt gaat staan, dan lijk je altijd exact in het midden van de "platte aardeschijf" te staan. Hoe werd dat eigenlijk uitgelegd?
Omdat men de aarde in vroegere tijden niet vanaf een afstandje kon bekijken was het een logische aanname dat hij plat was. Nu zie je vanaf satelieten dat hij een bol is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeeevaarders konden allang zien dat de aarde een bol is. Gewoon met het blote oog. Een schip dat opdoemt aan de horizon toont eerst de bovenkant.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bolvormige_Aarde
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erg knap van de mens dat men al vroeg door berekeningen en/of het zien van andere hemellichamen en de schaduw van de aarde, op de maan aannam dat de aarde rond en zelfs een bol was. Evengoed was daar geen sluitend bewijs voor. Niemand had met eigen ogen gezien dat de aarde een bol was tot de mens zich in de lucht of het luchtledige verhief.
tinus1969
8 jaar geleden
@zondag, sluitend bewijs is soms moeilijk te verkrijgen. Maar vanaf de oude Grieken in de 6e eeuw BC dacht men dat de Aarde rond was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@zondag voor sluitend bewijs in deze hoef je echtniet de lucht in. De Griekse bewijsvoering is echt ovetuigend genoeg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Mullog ,,Het is één ding om te weten dat geluidsgolven bestaan, maar het is iets heel anders om Beethoven's Fifth Symphony te horen''. zei een wetenschapper onlangs over zwaartekrachtgolven. Hetzelfde geldt voor de AANNAME (via berekeningen) dat de wereld rond is en het BEWIJS daarvoor.