Epistimological is de manier waarop filosofen de herkomst, natuur, methodes en limieten van menselijke kennis bestuderen en warrant betekent bewijs. Epistimological warrant lijkt mij dus ''het bewijs voor de gedachten van filosofen over de herkomst, natuur, methodes en limieten van menselijke kennis''...... tjonge wat een zin, hoop dat je het kan begrijpen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Epistemologie, ook wel kentheorie, kennisleer, of kenleer genaamd, is de tak van de filosofie die de aard, oorsprong, voorwaarden voor en reikwijdte van kennis en het weten onderzoekt.

De belangrijkste vragen binnen de kennisleer (de epistemologie) zijn:
1. Wat is kennis?
2. Wat kan ik weten?
3. Hoe wordt kennis vergaard?
Verder worden deze vragen gecombineerd met een analyse van termen die hiermee in verband kunnen worden gebracht, zoals overtuiging, rechtvaardiging (warrant), waarheid en waarneming.
Epistemic warrant kun je ongeveer vertalen met: de term rechtvaardiging analyseren op grond van en met behulp van de kennisleer of kennistheorie

Toegevoegd na 15 minuten:
Er zijn nog veel meer vragen binnen de epistemologie nl:
Waarom weten we sommige dingen, maar andere niet?
Is kennis mogelijk?
Is er bepaalde kennis?
Hoe kunnen we waarheid van de leugen onderscheiden?
Waarom geloven wij sommige argumenten wel en anderen niet?
In de Westerse epistemologische traditie geldt het bestaan van één of meer gegronde redenen voor het accepteren van een bepaalde overtuiging als noodzakelijke voorwaarde voor het aanmerken van de overtuiging als kennis. Er moet met andere woorden sprake zijn van een rechtvaardiging voor de overtuiging.
Voor epistemologische rechtvaardiging komen twee kenbronnen in aanmerking: zintuiglijke ervaring en zuivere rede. Een gegeven rechtvaardiging welke geheel of gedeeltelijk een beroep doet op zintuiglijke ervaring wordt a posteriori genoemd. We spreken van een a priori rechtvaardiging van een overtuiging wanneer de rechtvaardiging uitsluitend een beroep doet op zuivere rede.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
O, dus warrant is de engelse term voor rechtvaardiging. Heel verhelderend! Het is duidelijk dat rechtvaardiging een noodzakelijke voorwaarde voor kennis is. Want stel dat iemand jou iets wijsmaakt waarvan hij zelf denkt dat het niet waar is. En jij gelooft hem. Later blijkt het inderdaad waar te zijn. Dan vinden we niet dat jij al wist dat dat waar was. Het was waar en je had de overtuiging, maar je was niet op een gerechtvaardigde manier tot die overtuiging gekomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
WimNobel, je zit er heel dichtbij. Mooi voorbeeld.
Een klein kind is ervan overtuigd dat Sinterklaas bestaat. Alle volwassenen hebben hem verteld dat Sinterklaas bestaat en hij heeft hem op TV gezien. Als het kind ontdekt dat zijn overtuiging niet juist is, bestaat de mogelijkheid dat het leert dat voor het vergaren van kennis meer nodig is dan kritiekloos iets aannemen.
Ook een overtuiging via een vermoeden, een hypothese of een fantasie is geen overtuiging.
Je moet op de juiste manier tot je overtuiging zijn gekomen. Dit onderdeel van de epistemologie heet methodologie en is een weer een onderdeel van de wetenschapsfilosofie.