Is cholinesterase hetzelfde als LDH?

Mijn dokter heeft LDH laten onderzoeken maar ik had specifieke gevraagd om cholinesterase? Valt dat daaronder? Het gaat om een enzym wat bv een soort verdoving in je lichaam helpt opruimen/afbreken.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Nee dit is niet hetzelfde.
LDH is lactaatdehydrogenase.
En cholinesterase is dus wat anders.
Mogelijk heeft de arts je verzoek verkeerd begrepen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Beetje kort antwoord. Voorbeelden
Acetylcholinesterase is het niet hetzelfde woord als acetylhydrolase. Toch wordt er
hetzelfde mee bedoeld.
Een vrucht is een ander woord dan een appel. Toch is een appel een vrucht. Zo zou een cholinesterase-test theoretisch ook onder een LDH-test kunnen vallen. Dat is dus de vraag.
Neen, dat is niet hetzelfde.
Cholinesterase is een enzym dat wordt aangemaakt in de lever en bijdraagt tot de afbraak van acetylcholine tot azijnzuur en choline. De bepaling van het gehalte cholinesterase in serum is een test van de leverfunctie. Organische neurotoxinen zoals insecticiden en zenuwgassen remmen de activiteit van cholinesterase.
Melkzuurdehydrogenase of lactaatdehydrogenase, (LDH), is het enzym, dat de reversibele oxidatie katalyseert van lactaat (melkzuur) naar pyruvaat (pyrodruivenzuur). Hierbij wordt tevens NAD+ omgezet in NADH (i.v.m. de energiehuishouding)
De artsen weten over het algemeen beter wat ze moeten laten prikken dan de patiënten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Het antwoord is al gegeven, maar dit antwoord geeft zinnige(r) informatie. De LDH-test onderzoekt meer (lever, hart, bloedkanker) dan de cholinesterase-test (leversynthesecapaciteit).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV
Voor de lever wordt meestal niet de LDH getest, maar de Gamma-GT (Glutamaattransaminase en de ASAT. De LDH is vrij algemeen en vooral ook voor hartkwalen.
De vraag was echter of ze hetzelfde deden en dat is dus niet zo. De veronderstelling, dat de arts het verkeerd zou doen komt meer van iemand die internet leest en niet begrijpt hoe het echt in elkaar zit. Vandaar, dat ik iets meer info gaf over de werking van de twee enzymen.