Waarom is je visuele waarneming soms zo slecht?
Ik ging vanmorgen naar de apotheek met een hele trits recepten. Er bleek er nog een te ontbreken, dus stelde ik voor nog even terug te gaan naar de dokter die op 3 minuten lopen afstand zit. Ik moest daar nogal lang wachten. Terug in de apotheek zei ik tegen degene die me toen ging helpen dat het meisje dat de eerste keer al was begonnen me te helpen al een deel van de medicijnen klaar had. Ik zei dat dat meisje een bordeaurood t-shirt met lange mouwen aan had. In werkelijkheid bleek ze een zuurstokrose t-shirt met korte mouwen te dragen. Ik verbaasde me over mijn foute waarneming.
Jaren geleden ben ik op het Centraal Station van mijn portemonee beroofd. Ik voelde dat er iemand aan mijn tas zat en toen ik begon te schreeuwen "Houd de dief!' rende hij weg. Iemand anders had het ook gezien en ging met mij mee naar de spoorwegpolitie. Ik gaf een signalement op en beschreef de pantalon van de dief als beige. De andere persoon zei echter dat de dief een blauwe pantalon droeg. Wie het bij het rechte eind had zullen we nooit weten, maar ik bedoel maar... Hoe komt het dat men (ik) zo fout waarneemt?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.